Brev
Lommepenge
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej brevkassen
Jeg er en dreng, på 16 år som går i 9. Klasse.
Mit problem er at jeg ikke synes jeg får nok lommepenge, jeg får 150 kr om måneden. Og det synes jeg ikke er nok, når jeg både skal betale mit eget tøj og når jeg lige vil ud med nogle venner eller noget.
Det skal også lige siges at jeg laver noget her hjemme, jeg tømmer opvasker og sætter i den igen, jeg går ture med hunden, jeg tømmer skraldespanden og selvfølgelig rydder op på mit værelse.
– men får ikke penge for de ting jeg gør, da mine forældre mener at man skal hjælpe hinanden.
Men hver gang jeg nævner det for mine forældre, bliver de bare sure og siger jeg skal være glade for det jeg får og ikke skal samligne det med andre. Da mine venner får 500-1000 kr om måneden.
Så hvad synes i jeg skal gøre og er det mig der bare er utaknemlig eller hvad?
Og det skal lige siges, at det er ikke fordi mine forældre mangler penge.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have mere i lommepenge, så at du kan lave de samme ting som dine venner.
Forældre har jo forskellige regler. F.eks. siger dine forældre, at man skal hjælpe hinanden med ting. Hvor andre måske får penge for de ting, de gør derhjemme. Den ene regel kan være ligeså fin som den anden. For mange forældre handler det en del om opdragelse. Jeg vil dog også sige, at du er i en alder, hvor det kan være fint at øve sig i, at være mere selvstændig og tage mere ansvar. F.eks. også at administrere egne penge noget mere. På den måde kunne det måske være en god idé at tale lidt om jeres aftaler derhjemme igen.
Måske er der nogle ting derhjemme, som du kan hjælpe med og som er lidt ekstra lommepenge værd. Udover de ting som dine forældre tænker, at man hjælper hinanden med. F.eks. at vaske bilen, skovle sne eller noget helt andet. En anden måde kan være, at du skriver en liste over, hvad du tænker, at du vil bruge dine lommepenge til. Og hvor mange penge du tror, at det vil koste på en måned, f.eks. tøj x kr, ude med vennerne x kr osv. Dine forældre kan måske gøre det samme, ud fra de synes, at du skal bruge penge på. Og så sammenligner I jeres lister bagefter.
Et lille tip til dig er, at du ikke skriver alt for store beløb. Vær realistisk i det, som du tænker er rimeligt.
Du kan jo også overveje, at tjene ekstra lommepenge ved at finde et arbejde. Måske kan du gå med reklamer, arbejde i et supermarked eller andet. Man kan også passe børn for andre en gang imellem. Du kan prøve at sætte et opslag i et supermarked, i en vuggestue eller i skolen for de mindre klasser.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du lyder til at være en kvik dreng, der er god til at sige, hvad du mener. Brug den evne til at komme med nogle gode argumenter.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen