Føler mig ikke glad hjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Hvor er det godt, at du skriver til os. Det kan godt være svært sådan noget med gaver og økonomi. Det kan være et problem for mange voksne mennesker også. Jeg vil forsøge at komme med et par råd og ideer til dig.

Du skriver, at du selv skal betale for alle gaver, og at dine forældre bliver sure over, at du ikke har styr på din økonomi, så du kan købe en gave til din storebror. De fleste 16-årige har jo ikke så mange penge, så jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at få pengene til at række til det hele.

Derfor må du nok ud og tænke lidt kreativt. Du kan jo give din storebror en oplevelsesgave. Det kunne være noget, der ikke rigtig koster nogle penge, som I kunne gøre sammen. Det kan også være en tur på café eller noget andet, som I kunne hygge jer med sammen.

Så kan du give ham gaven og så sætte en dag af efter nytår, hvor I kunne indløse den. På den måde skal du først betale gaven i en anden måned, hvor du har penge igen. Giver det mon mening for dig?

Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig gal og ked af det over, at din far og storebror griner af, at du har mistet nogle penge. Det lyder rigtig tarveligt. Det er rigtig frustrerende at miste penge, og det er da slet ikke sjovt, at andre griner af det.

Jeg vil give din mor ret i, at det vil være en god idé at snakke med din far om det. Fortæl ham, at du i forvejen er ked af det og måske også en smule flov over at have mistet de penge. Så hjælper det ikke, at de griner af det. Du kan jo spørge din far om han aldrig har mistet penge eller gjort noget, som han blev rigtig ked af.

Jeg tror, at alle kender den følelse, som du sidder med og har prøvet at føle sig snydt. Det er ikke rart! Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er en svær snak at starte med din far. Måske kan du få din mor til at hjælpe dig? Så kan hun hjælpe dig med at få sagt de ting, som du så fint får beskrevet i dit brev.

Andre unge synes sommetider, at det er nemmere at vise deres brev og måske også vores svar eller skrive et brev til deres forældre. Er det måske en mulighed for dig?

Du har været rigtig god til at beskrive din situation i dit brev. Jeg tænker, at du skal forsøge at få snakket med din far om det og på den måde få løst jeres konflikt.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.