Brev
Kan ikke klare det mere!!
Hej BB. Jeg skriver til jer for at få rådgivning!
Jeg er en pige på 13 år der i august sidste år blev “fjernet” fra min mor grundet et alkohol problem og jeg bor nu hos min far. Min mir er nu i døgn behandling og det går rigtig rigtig godt:-) Men jeg føler at det er det eneste jeg kan være glad for.
Mig og min far og stedmor skændes vildt meget og det ender næsten hvergang med at de tager min mobil som straf. Jeg syntes ikke særlig godt óm min stedmor mere. Jeg vil rigtig gerne bo en uge ved min mor og en uge med min far men jeg tør ikke at fortælle det til min far i frygt for om han så slet ikke vil se mig mere?
Jeg har op til flere gange cuttet i min arm og på mine skinde ben med tanken i hovedet”nu bliver alt godt” men nej… Min sted mir har en eller anden latterlig ide med at jeg nærmest er allergisk over for alt! Hver gang det lige klør eller noget så siger hun “nå jamen det kan jo være at du er allergisk over for ……..” Hvad ender det ikke op med? At jeg er allergisk over for luft? Hun kan virkelig pisse mig at for hun er vildt flabet men hver gang jeg bare er den mindste smule flabet for jeg taget min telefon.
I perioder kan hun være ok. Har fortalt hende at jeg har skåret mig selv i armen og det er som om at hun er blevet en anden efter at jeg fortalte hende det og nu fortryder jeg… Jeg har flere gange været ved at stikke af med tanken i hovedet ” de opdager det først når der er noget at skælde ud over”
Hvad skal jeg gøre og hvordan skal jeg fortælle at jeg også gerne vil bo ved min mor ? Og forresten går jeg til psykolog på grund af min mors alkohol misbrug men jeg er tvunget til det og jeg stoler ikke på ham…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du må være en utrolig stærk pige. Med de ting du har været igennem, og alligevel klarer du dig, selvom du har det svært… Jeg synes, det er rigtig flot, at du har overskud til at skrive et brev ind til os. Jeg håber virkelig, at vi kan hjælpe dig lidt videre, så du kan blive glad igen.
Ud fra dit brev lyder det som om, at kommunen har været inde over din sag, da du er blevet fjernet fra din mor? Jeg tænker, at du måske har en kontaktperson på kommunen, som du kan tale med om din bopælssituation? Hvis du ringer til din kommune og fortæller, hvordan du har det, for så har de pligt til at sørge for, at du får hjælp. Der er folk ansat i kommunen med særligt fokus på at hjælpe børn og unge, der har det svært. Måske vil de også kunne hjælpe dig i snakken med din far…
Nogle børn og unge synes, det er lidt forvirrende at skulle ringe til kommunen, så derfor har vi her i Børns Vilkår nogle bisiddere, der er gode til at hjælpe børn og unge, når de skal kontakte kommunen. En bisidder kan hjælpe dig med at ringe eller skrive til kommunen, og bisidderen kan også sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller - og at dine rettigheder bliver overholdt. Prøv at læse lidt om det her
- og så kan du tænke over, om det var noget, du tror, du ville have lyst til at prøve.
Jeg tænker, at de ting, du har været igennem, har sat nogle dybe spor hos dig, som man ikke bare lige kan fjerne… Derfor tror jeg, det er en rigtig god ting, at du snakker med en psykolog… Det er dog ikke særlig smart, hvis du ikke stoler på ham… Har du forsøgt at fortælle det til nogen? Det kunne være, at du kunne få kontakt til en anden… Du skal huske, at en psykolog har tavshedspligt og må ikke fortælle videre, hvad I snakker om. Det er rigtig vigtigt for din fremtid, at du får hjælp til at parkere dine grimme oplevelser, så det ikke fylder for dig hver dag, men bare dukker op ind imellem.
Jeg ved, at der nogle gange sker det, at man bare ikke har kemi med den psykolog, man har fået kontakt til. Hvis man ikke finder en måde at snakke godt om tingene efter de første 2-3 gange, så viser forskning faktisk, at det bedste er at prøve med en anden psykolog. Han skulle jo gerne hjælpe dig - ellers er det spild af tid for jer begge to, kan man sige... Så prøv eventuelt at vise dit brev og mit svar til en sød voksen, du snakker godt med - måske en lærer eller en fra familien?
Nogle gange er det rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker, BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.