Brev
Jul som skilsmissebarn
Hej BørneTelefonen
Jeg har i noget tid gået og snakket med min mor omkring jul.
Jeg holder skiftevis jul med min mor og far og i år er det meningen, at jeg skal være hos min mor.
Mit problem er, at min mors nye mands mor er død for et par måneder siden hvilket selvfølgelig gør ham og hans far rigtig kede af det.
Når jeg holder jul hos min mor, plejer vi at tage til Fyn og være sammen med hendes familie. Det har jeg det egentlig okay med normalt, men i år er det ikke en mulighed, da min mors nye mands mor er død. Vi bliver nød til at blive hjemme og holde jul med min mors nye mands far, da han jo er rigtig ked af det og jeg synes det ville være synd, at lade ham være alene.
Min mor siger, at mig, min søster og hende godt kan tage til Fyn alene, men jeg har sagt, at jeg ville få det dårligt med at lade de andre være alene. Derfor ender jeg så i denne situation:
Jeg vil ikke holde jul hjemme uden familien fra Fyn, men jeg vil heller ikke hjem til min far da jeg for det 1. Ikke er så tæt med hans nye familie og for det 2. Ikke vil gøre min mor ked af det.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg håber ikke, at det var for forvirrende at læse.
Kh et juletræt skilsmissebarn
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg synes ikke, at dit brev er forvirrende at læse.
Jeg forstår godt, at du synes, det er svært, hvor du skal holde jul henne og med hvem i år.
Jeg læser, at du er en pige, der er rigtig god til at forstå andres følelser og gerne vil tage hensyn til andre
Mange skilsmissebørn fortæller om, at det kan være svært, når man skal bestemme, hvor man vil holde jul henne. Der er mange andre at tage hensyn til, og mange børn bliver urolige for at gøre nogen kede af det. Hensynet til andre kan fylde så meget, at det er svært at finde ud af, hvad man selv helst vil …
Jeg læser i dit brev, at sådan kan det også være for dig? Du vil helst være sammen med familien fra Fyn, for sådan plejer det at være.  Men du ønsker ikke at gøre andre kede af det, og være skyld i, at din mors mand og hans far skal være alene til jul. Slet ikke nu hvor de i forvejen er kede af det.
Men jeg læser også, at din mor faktisk har tilbudt dig at tage til Fyn, som I plejer. Og det virker også som om, at det er det, du helst vil? Jeg tror, at det kan være fordi din mor måske godt ved, at det er det, du helst vil. Jeg tænker, at det er derfor, at hun foreslår det.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at være helt ærlig overfor hende, da du måske tænker, at hun bliver ked af det. Men jeg synes, at det er vigtigt og helt okay, at du siger højt, hvad DU helst vil. Det er også din jul, det drejer sig om.
En anden mulighed kunne være at spørge, om din mors nye mand og hans far kunne komme med til Fyn. Jeg ved ikke om det er muligt, men tænker bare, at det kunne være værd at spørge. Det ville nemlig løse meget for dig.
Jeg synes, at du er supergod til at fortælle i brevet, hvordan du har det med at skulle vælge. Derfor tror jeg også, at du vil kunne sige det til din mor.  Jeg vil også foreslå, at du taler med din søster om jeres jul.  Så kan I måske sammen snakke med din mor om det igen?
Du kan eventuelt vise din mor dette brev og mit svar til dig – hvis det kan være en hjælp til at få startet snakken.
Jeg ønsker for dig, at du får sagt højt hvad du helst vil – og at du får en god jul med din familie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen