Brev
Jeg vil væk fra mine forældre
Hejsa.
Jeg er skilsmisse barn, og jeg hader min mor og hendes kæreste, jeg vil ikke leve sammen med dem. Det er ikke fordi at de gør mig noget ondt, de taler bare nedgørende til mig. Det er som om at jeg bare er en bekendt der er i huset. Jeg har prøvet at tale med dem om hvordan jeg har det, men jeg føler ikke at de tager de seriøst jeg siger. De siger hele tiden at jeg gør noget forkert, og at det er grunden til at jeg ikke for noget respekt af dem!
Min far bor i Brasilien så ham kan jeg ikke bo ved. Jeg vil bare væk fra dem, så jeg kan få lidt ro, og ikke gå og være ked af det hele tiden. Jeg ville også gerne på børnehjem, fordi jeg trives slet ikke i vores familie. Jeg har virkelig brug for hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er godt du skriver og beder om hjælp, for du lyder som en pige, der er rigtig ked af det og måske også vred over, at de voksne ikke vil høre….
Jeg tænker, at det rigtig fint, at du har forsøgt at snakke med din mor og hendes kæreste. Jeg spekulerer på, om du mon har snakket med dem om det, mens I har været vrede på hinanden, og måske har I været der alle tre?
Ville det mon være en mulighed for at prøve at snakke stille og roligt med din mor om det en aften, hvor hendes kæreste ikke er hjemme? Tror du, hun ville have lyst til det? Nogle gange er det svært at snakke ordentligt sammen, når hverdagen er travl og man bliver uvenner over nogle ting, så måske ville det være rart at gå en tur eller sludre over opvasken… Hvad tænker du om det? Ville det være en mulighed for dig at snakke med din mor på den måde?
Eller måske ville det være nemmere for dig at skrive et brev til hende, lige som du har skrevet hertil, hvor du fortæller ret ærligt, hvor ked af det, det gør dig, når hun og hendes kæreste taler nedgørende til dig. Du kunne evt. runde brevet af med at skrive til hende, at du har brug for at snakke med hende om det en dag, hvor I er alene, og hvor hun har tid… Det kan sommetider være rart at snakke ud fra noget. Derudover kan et brev hjælpe en med at få sagt lige præcis dét, som man gerne vil sige…
Hvis du synes, det er svært at snakke med din mor, får jeg lyst til at foreslå dig at snakke med en anden voksen, hvis det føles okay. Jeg tænker, at det sommetider kan være en rar fornemmelse at snakke med nogen, der kender lidt til din familie, så de har/kan få en forståelse af, hvordan det er at være dig…
Jeg kan godt forstå, at du tænker på muligheder for at søge væk hjemmefra, men jeg håber, at du kan starte med finde mod til at forsøge at snakke med nogen om at prøve at få løst din situation derhjemme.
Hvis du synes, det er grænseoverskridende og svært at snakke med din mor eller en anden voksen, du kender, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvor der sidder søde rådgivere, der måske kan spørge lidt mere ind til din historie og på den måde kan komme med nogle andre forslag til, hvad du kan gøre…
Det er nemlig sådan, at kommunen skal hjælpe børn og deres familier, hvis børnene ikke trives. Det kan er meget forskelligt hvilken hjælp kommuner giver, men det er ret sjældent, at det ender med, at børnene kommer på børnehjem. Alt det kan du tale med rådgiveren om, og han/ hun kan også hjælpe dig med at få kontakt til kommunen, hvis du har brug for det!
Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.