Jeg tror jeg kan blive gravid!?

Kære bb

Jeg har fået mens for ikke særelig lang tid siden!

MEN………….. Jeg er begyndt og blive mere bange for at brugge vores svampe vi har i badeværelset. Jeg har nemlig fået sådan nogle udstyr til når man skal bade af en vendinde. Men jeg har slet ikke lyst til at bruge dem når de bliver brugt af de andre fra familien fx min lillebror.

Så engang da jeg var ibad så så jeg at der lå en sedl på en af svampene! Jeg blev så bange af at blive gravid hvis jeg også bruger den svamp! Jeg blev så bange da jeg så den! Min lillebror var i bad sidst og svampen var også våd så jeg gider bare slet ikke og bruge de svampe og udstyr mere fordi jeg bliver så nervøs af at bruge dem! Hvis nu jeg kunne blive gravid!?

Jeg vil nogen gange ønske vi havde to badeværelser altså en til mig og mor og en til min far og lillebror. For jeg tør virekelige ikke og gå ind i bad værelset når min lillebror eller far lige har været der inde! Jeg tøre slet ikke sige det til nogen!

Vil vildt gerne flytte tli et andet lejlighed eller hus hvor der helst skal være to badeværelser!

HJÆLP

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Du kan IKKE blive gravid ved at bruge en svamp, som din bror har brugt. Heller ikke selvom der er sæd på den.

Du skriver, at du ville ønske, at I havde to badeværelser. Det kan jeg sagtens forstå. Men samtidig er det jo ikke sikkert, at I badeværelserne ville blive opdelt mellem dig og din mor også din far og bror.

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at bruge den svamp, som hele familen bruger. Derfor synes jeg, at du skal tale med din mor om, at du gerne vil have din egen svamp, som kun du bruger. I nogle familier har man også hver sit håndklæde, som man bruger til at tørre sig efter man har badet. Hvis I har det hjemme hos jer, kan du sige, at du synes, det er det samme med svampene.

Man kan også få nogle engangsvaskeklude, som er lavet af skum. Dem kunne du jo også foreslå din mor, at I kunne købe? Så tager man bare en ny klud, når man går i bad. Og man behøver ikke bekymre sig over, hvem der har brugt den inden.

Jeg vil virkelig råde dig til at tale med din mor om det. For det er helt ok at blive bekymret. Og det er helt ok, at have lyst til at være privat og have nogle personlige ting som fx klude og håndklæder for sig selv.

Jeg ved, at der er mange andre piger på din alder, som går med en masse tanker omkring kroppen og graviditet og den slags. Jeg tænker på, om du mon har talt med nogle af dine veninder om det? Det kan nemlig hjælpe rigtig meget, når vi går og er bekymrede for noget. For det første, fordi tankerne kommer lidt ud i det fri, hvor man kan tale om dem. For det andet kan det jo også være, at dine veninder har prøvet lidt af det samme og måske kan komme med nogle gode råd til dig?

De bedste ønsker fra

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)