Brev
Jeg smider det som en BOMBE
Hej Børnetelefonen!
Jeg er Helt på bar bund der er så mange emner jeg gerne vil have talt om
MIN FAR: Mine forældre blev skilt da jeg var 1-3 år og jeg er 14 nu, men for 2 år siden fandt jeg ud af at min far havde været min utro med en dame fra fyn og havde fået et barn som han havde bortadobteret! Min far har prøvet en masse ulovlige ting og han er en virkelig dejlig mand og sød, sjov ovs men han er en kæmpe idiot! Han bor 3 timer væk med tog, altså derfra hvor jeg bor og gider ikke komme og hente mig, men han vil have at jeg skal tage alene hele vejen! Han ville sælge mit hamster jeg havde fået i fødselsdagsgave og det var kun fordi at jeg ikke havde været der i 2 mdr!
MIN MOR: Min mor er altid sur og forstår mig ikke og mener at det er mig der er den store af mig og min lillesøster, altså det er det også men min lillesøster er den der får penge ovs imens jeg skal tjene mine egne. JA DET JEG MENER ER AT IKKE FORSTÅR MIN MOR OG HUN IKKE FORSTÅR MIG!
HJEMME: Der hjemme føler jeg mig ikke tryg eller godt tilpas, jeg føler mig mere usikker og bange. Min lillesøster kan ikke lide mig, men hun vil hellere have min bedste veninde som søster, og det er der jeg føler mig som luft! min papfar dovner den af og bliver smitet når min mor er sur! Og jeg sidder bare på mit værelse og keder mig!
VENNER: Mine venner fatter intet og gider ikke tale om andet end DRENGE,MAKE UP OG TØJ og det gider jeg ikke!
MIN HUND: min hund Charlie er død! han døde af mave omdrejninger og døde i min gudmors bil!
Hilsen Den forvirede pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev og tak for at dele dine tanker og følelser med BørneBrevkassen.
Jeg kan forstå, at du har det svært i forhold til mange ting i din familie og i dit liv. Din far, din mor, din papfar og din søster. Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du ikke føler dig forstået. Jeg tænker, at det nok bevirker, at I skændes meget og diskuterer meget, er det ikke rigtigt? Det må være meget opslidende, for dig at dit liv fungerer sådan - sikkert for jer alle sammen.
Nu ved jeg jo ikke mere konkret, hvad det er, I er uenige om og skændes om, men du skal vide, at det er meget almindeligt, at der er uenigheder mellem teenagebørn og deres forældre! Du er i en periode i dit liv, hvor du er ved at udvikle dine egne meninger og ideer om, hvad du kan og vil - og det kan nogle gange være svært for ens forældre at acceptere og forstå. De har måske nogen helt andre opfattelser af, hvad der er bedst for en 14-årig?
Din far mener åbenbart, at du er stor nok til at transportere dig selv, når du skal besøge ham. Er din far mon kun din far? Eller er han også far for din lillesøster? Det virker som om, du er meget glad for din far, og at du, selvom du mener og ved, han har gjort og gør mange dumme ting, trods alt holder meget af ham. Har du mon nogen sinde fortalt ham det? Måske ville det være godt at få det sagt, så ville I måske kunne tale bedre sammen? Hvis du ikke har besøgt din far og din hamster i 2 måneder, så er det måske forståeligt, at han ikke gider passe den mere? Måske er det en måde at fortælle dig på, at han savner dig?
Jeg kan forstå, at du og din mor har det meget svært for tiden, og at du oplever, I overhovedet ikke kan forstå hinanden og tale sammen. Måske skulle du fortælle hende, at du er ked af alle de sammenstød, I har? Se om ikke I kan prøve at finde ud af, hvordan I kan undgå nogle af alle de skænderier? Jeg gætter på, at din mor også er træt af jeres konflikter? Du kunne eventuelt vise hende dit brev + mit svar, på den måde kunne hun se, at jeres liv sammen er noget, du bekymrer dig om og tager alvorligt og har brugt tid på at tænke over...
Hvis ikke du alene kan tale med din mor, så kunne du måske tale med din gudmor, dine bedsteforældre eller andre i din familie, om hvordan du har det med din mor? Måske er der en i din familie, som kan støtte dig i at få talt med din mor? Eller måske er der en, som på dine vegne kan fortælle din mor, hvordan du har det, så du og din mor bagefter kan få et godt forhold til hinanden... Kunne det være en måde at få åbnet op for, at din mor forstår, hvordan du har det? Jeg synes i hvert fald, at det er vigtigt, at du taler med en som vil hjælpe dig, så du og din mor kan få et godt forhold.
Du skriver, at dine venner ikke forstår dig, og at du oplever dem som meget overfladiske. Har du mon altid oplevet dem sådan? Eller er det lige nu? Måske er det fordi, du lige nu har så mange problemer med din familie, at du ikke kan rumme deres overfladiskhed? Dit brev viser mig, at du er en moden, tænksom pige, og når de andre i din klasse kun taler om almindelige pubertetsemner som drenge, make up, tøj og fester, så kan jeg godt forstå, at du oplever dem som overfladiske. Måske ville det hjælpe dig, hvis du betroede dig til en af dine bedste venner, så kunne der måske komme en fortrolighed i jeres venskab?
Du skriver også, at din hund er død og det kan jeg godt forstå, hvis du er blevet meget ked af. Din hund er død pga. tarmslyng, og det må være kommet som et chok for dig. For det var vel ikke noget, du forventede? Du skriver, at det skete i din gudmors bil, så jeg tænker, du nok ikke var til stede og først fik det fortalt, efter det var sket? Jeg tænker også, at det er ligegyldigt, hvad og hvordan det er sket, for du har mistet din hund, som du selvfølgelig har holdt meget af. Jeg kan forestille mig, at du er meget ked af det og har det rigtig svært lige nu? Er der mon nogen, du kan tale med om din sorg? Din gudmor måske?
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag, ellers så er du altid velkommen til at skrive igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111, SMS’e til nummeret eller logge dig på chatten her på hjemmesiden.
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.