Brev
Jeg kan ikke mere
Kære børnetelefon
Jeg er en pige på 14 år og jeg føler at mine forældre ikke elsker mig mere.
Min mor har haft en depression siden jeg var 5 og min far er væk halvdelen af tiden. Det gør at jeg ikke har et ordenligt forhold til min far og min mor har ladet sin depression gå ud over mig. Hun råber og skriger når jeg gør noget forkert, hvilket ifølge hende er alting.
Min far er begyndt at lukke mig ude fordi at jeg ikke kan finde ud af at lave noget med ham, da vi ikke har noget til fælles. Når min far er hjemme tager han min mors side når der opstår en konflikt.
De har begge meget klart gjort udtryk for at de syntes at jeg er doven, dum og venneløs. Jeg har måske heller ikke det største social liv men jeg har dog venner. Jeg er heller ikke så dum, jeg har bare mistet interressen for skolen pga mine forældres manglende omsorg og de nye lange dage.
Jeg har en søster men hun har sit eget liv og vores forhold er faldet fra hindanden siden hun fik børn. Jeg har flere gange tænkt at der ingen mening er med mit liv og at jeg bare kunne begå selvmord fordi at ingen ville savne mig. I lang tid har jeg været på kanten men nu kan jeg virkelig ikke holde til mere.
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år.
Tak for dit brev, hvor er jeg glad for, at du skriver herind. Du skriver i dit brev nogle forskellige ting, du synes er svært, men jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til, at du flere gange har haft det sådan, at du ikke kan se nogen mening med livet, og at du tænker, der ikke er nogen, der vil savne dig. Jeg kan godt forstå, at du kan få den tanke, og jeg ved, at du ikke er den eneste, der kan have det sådan. Men trods det, at du oplever, at du ikke føler dig elsket af dine forældre, så er jeg sikker på, at både dine forældre, din søster og dine venner vil savner dig mere, end du måske er klar over. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at finde en, som du har det godt med, som kan hjælpe dig med at snakke om, hvordan du har det. Det kunne være en lærer på skolen, en sundhedsplejeske eller måske din søster?
Jeg kan godt forstå, at det er svært at leve med en depressiv mor, og en far som er væk halvdelen af tiden. Det at have en depressiv mor, har jeg oplevet er rigtig svært for de fleste børn. Er der nogen, der har snakket med dig om, hvordan du har det? Det er vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld, at din mor er syg. Og din mors sygdom, det er noget hun skal have hjælp til.
Alle børn fortjener at blive elsket, og det gør du ihvertfald også. Måske fylder din mors sygdom og din fars fravær så meget derhjemme, at de ikke er klar over, hvordan du har det med det hele. Ville du kunne tale med dem om, hvordan du har det? Eller måske din søster?
Du skriver, at du har nogle venner, det tænker jeg er rigtig godt, når du har det, som du skriver. Er der nogle af dem, der er klar over, hvordan du har det, og hvad med din lærer?
Dit spørgsmål var, hvad skal jeg gøre? Jeg har skrevet lidt forskelligt ovenover. Det vigtigste, når du har det som du har det, er at du får snakket med nogen, der kan hjælpe dig. Man skal ikke gå rundt og have det, som du har det.
Så hvis du har brug for at snakke lidt mere om alle dine tanker, kan du altid ringe ind til BørneTelefonen 116 111.
Jeg ønsker dig det bedste.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.