Brev
Jeg kan ikke lide min papfar!
Hej “Hjælp”
Mine forældre er skilt, det er så lang tid siden, at jeg ikke kan huske det.
Men altså.. Et stykke tid efter fik min mor en ny kæreste, ham bryder jeg mig virkelig ikke om. Jeg ved ikke hvorfor, det kan være det at jeg synes at min far er sødere er sagen.
Nå, men når min mor ikke er til stede, “råber” han lidt af mig og mine søskende,
det er som om min mor er ligeglad med hvad han gør imod os, altid når jeg sigernoget som fx. “Gå lige ud.” Kigger min mor ondt på mig, og senere hvisker hun “Stop med at være irriterende”.
De er også oppe at skændtes hele tiden, men hvis de slår op kan jeg ikke få min hund. 🙁
Han er så Pisse irri, jeg kan virkelig ikke lide ham, han tilbød engang min mor at give mig og mine søskende til min far, så DE kunne få et godt liv sammen.
Det her er ikke et så “stort” problem, men tanken irritere mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Når du skriver, at det ikke er et stort problem, så lyder det alligevel til, at det ikke rart, når mors kæreste råber eller siger til jer, at de vil få et godt liv uden jer.
Jeg gætter på, at det vil være rart, at han kunne tale roligt til jer og få øje på, at I er nogle dejlige børn. Derfor tænker jeg, at der skal gøres noget for, at I kan få det godt sammen derhjemme.
Vil det være en idé, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Måske kan I sammen finde ud, hvad der er bedst at gøre, så du og dine søskende er trygge hjemme hos din mor.
Hvordan vil det mon være for dig, hvis du fortalte dine forældre om alle de tanker og følelser du har - vil det være ok for dig? Det kan jo også være, at det er bedre at snakke med en af dem først - så kan dine forældre måske snakke sammen om det.
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du fortæller, at det føles ubehageligt, at de skændes hele tiden. Det er ikke altid, voksne selv ved, hvordan det påvirker børnene, når de skændes. Måske kan det også hjælpe din mor til at se, hvordan du og dine søskende har det.
Hvis du tænker, det er svært at sige det, så er det måske en ide at skrive et brev. Så kan de læse det og snakke med dig og dine søskende bagefter.
Måske kunne du tale med dine søskende om det, eller med en god veninde, eller en anden, du kan tale med. Nogle gange er det rigtig rart lige at få vendt tingene med nogen, inden man taler med den person, man har brug for at fortælle nogle ting.
Det kan også være, at du har lyst til at ringe ind til os på 116111,  hvis du har brug for at snakke med nogen, inden du taler med din mor. Vi vil meget gerne snakke med dig.
Jeg håber, at det bliver bedre derhjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen