Brev
Jeg blev misbrugt da jeg var mindre
Jeg blev misbrugt af min storebror da jeg var omkring 10 år gammel. Han er 3 år ældre end mig, og var derfor også mindreårig.
Jeg skal til at fortælle min familie om at jeg er deprimeret (uden af gå mere i dybden med hvad der er sket med mig), og overvejer om der skal blive lavet en sag om det.
Derfor vil jeg gerne vide om der er nogen der ved hvad konsekvenserne kan blive for min bror? Har ikke lyst til at ødelægge hans liv, og føle som om at jeg har ødelagt min familie, men samtidigt føler jeg også at jeg har brug for at for afsluttet det som er sket.
Jeg er virkeligt tabt og ved ikke om jeg alligevel tør fortælle hvad der er sket og få det hele gennem systemet.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Jeg kan godt forstå, at du har brug for at få talt om det som er skete tilbage i tiden. Selvom det kan være svært, er det rigtig at fortælle det til din familie. Det kan på ingen måde være din skyld, det kan på ingen måde være dig, der ødelægger hverken din familie eller din brors liv. Jeg kan  godt forstå, at det er en stor beslutning at fortælle det og som du allerede er inde på så vil det jo nok betyde, at I lige skal have tid til at tænke over det og få det snakket igennem. Jeg tænker derfor, at du skal forberede dig på, hvad du gerne vil sige eller skrive det i et brev til dem.Enten til begge dine forældre eller bare den af dem, du har det bedste forhold til. Du kan sige eller skrive, at du har brug for at snakke om det også selvom det er svært, for det er noget der tynger dig og som du gerne vil fortælle dem.
Du spørger hvilke konsekvenser det vil have for din bror, hvis du fortæller det til dine forældre. Det afhænger af, hvad I vælger at gøre ved det. Vælger I at snakke om det i familien - og få hjælp fx af en psykolog, så I kan snakke om hvad der er bedst at gøre. Det kan måske hjælpe dig og din familie at kigge på : www.januscentret.dk  som også rådgiver om søskende overgreb - incest som det også kaldes.
Hvis I vælger at anmelde det og lægger sag an imod din bror, så afhænger det af de ting der kommer frem i sagen og vurderingen af det. Da det er en dommer som vil vurdere det efter at have undersøgt jeres sag nøje så kan jeg ikke sige, hvad der vil ske. Jeg synes dog ikke, at du skal se på det som, at du ødelægger din brors liv ved at fortælle det, men nærmere at han jo også har brug for noget hjælp. I var jo begge børn på det tidspunkt, men han husker det sikkert stadig og har brug for at snakke om det, også selvom det er svært.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål og jeg håber, at du får mod på at gå videre med det til dine forældre. Hvis du har brug for mere støtte og vejledning er du meget velkommen til at kontakte os på 116111 eller på chatten.
Mange hilsner
BørneTelefonen