intet privatliv!

hej..
Jeg ved godt, at ‘hader’ er et meget stærkt ord. men jeg hader min mor! hun er så overbeskyttende-
ved self godt, at forældre er det, og alt det der.. men det her er virkelig fucked helt op! jeg har cuttet i 1 år snart-
og min mor mistænker mig for en spiseforstyrelse. hvis jeg skal være ærlig, så er det også det, som mit “mål” er.
men min mor tjekker min telefon KONSTANT! og jeg har ret mange private ting… altså jeg skriver med en pige derinde, som har det på samme måde som jeg har det… og som sagt-
så er min mor meget overbeskyttende! det er ikke fordi, at jeg deler ‘private fx alder, by osv..’ men vi hjælper hinanden og lytter. men jeg får så meget stress af min mor, og hun har endda givet mig SKÆRMTID på min telefon! jeg kan bruge alle mine sociale medier i 3 timer! jeg bruger den også i skolen+ jeg prøver, at hjælpe hende pigen, da hun går igennem en meget svær tid… før i tiden skrev jeg ved en anden også… vi var ret tætte… men hun var nået til sit “mål”…
men min mor driver mig seriøst til vandvid, når hun er så overbeskyttende

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære du.

Jeg kan virkelig godt forstå at du skriver herind til os på BørneTelefonen, for det lyder som om at du godt kunne bruge nogle gode råd til hvordan, at du selv kan få det bedre og også kan få et bedre forhold til din mor. Det er oftest sådan at de personer man elsker allerhøjest, også er de personer, som man kan opleve et enormt had til. Din mor elsker dig uden tvivl og jeg tror,  at i kan løse jeres konflikt og få det bedre sammen.

Mit bedste råd er, at du får taget en snak med din mor, hvor du åbner op for hvordan du har det. Du kan eventuelt vise hende dette brev, hvis du synes at det er svært at forklare, hvordan at du har det.

Det er vigtigt, at du fortæller din mor, at du føler dig overvåget. Det ville måske også føles meget stressende for din mor, hvis det nu var hende selv, som konstant blev overvåget.

Mange unge bruger deres mobiltelefon eller computer til venskaber – og til private samtaler. Det skal man have lov til at have for sig selv. Måske at din mor er i tvivl om hvad du reelt bruger din telefon og computer til og derfor ikke helt støtter dig i dit forbrug. Der foregår jo mange ting på nettet, hvor unge bliver krænket – og hun vil nok gerne beskytte dig på bedste vis. Hvis du nu kunne fortælle hende at du rent faktisk skriver sammen med gode veninder omkring de svære tanker og følelser, som man kan sidde med som ung – så kunne det være at hun ikke så negativt på det længere. For det kan være en  god ide at snakke med gode veninder, som er i samme situation som en selv, og som forstår det, som man gennemgår. Din mor må bestemt respektere dine private samtaler med dine veninder.

Men omvendt vil jeg også fortælle dig, at jeg også bliver bekymret, når du fortæller at din veninde også har mål om spiseforstyrrelse. Hvis du og din veninde støtter hinanden i at få en spiseforstyrrelse, så skal du måske overveje hvorvidt,  din kontakt med hende er god for dig i øjeblikket. For når man cutter eller prøver på at få en spiseforstyrrelse, som du – så er det tegn på, at man ikke har det godt. Og spiseforstyrrelsen måske er ved at overtage styringen af dig. Og så skal man have hjælp fra voksne.

Måske din mor kan fornemme dette og derfor føler, at hun skal beskytte dig ekstra meget. Du har ret til et privatliv, men er din mor bekymret for dig, så har hun pligt og ansvar for, at du får det godt. Derfor kan det også være ud fra bekymring, at din mor kigger i din mobil, og det kan forældre, når man er under 18 år.

Har du mon selv en fornemmelse af hvorfor du cutter eller ønsker en spiseforstyrrelse? For jeg tænker at der måske er nogle ting i din hverdag, som kan være årsager til cutting og spiseforstyrrelse. Jeg tænker at det ville være rigtig godt for dig at kigge på rådgivningen, som er specialiseret i selvskade og spiseforstyrrelse. Du kan læse mere her: https://hjaelp.lmsos.dk/

LMS er en rådgivning, som man kan skrive eller ringe til. Der vil sidde voksne klar til at hjælpe dig i forhold til både cutting og spiseforstyrrelse. Du fortjener nemlig at få hjælp og at have det godt. Jeg er sikker på, at også din mor vil støtte dig, så du kan komme ud af cutting og tankerne om spiseforstyrrelse. Det kræver dog at du lukker hende ind i dit liv, dine tanker og følelser.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og ellers så er du velkommen til at kontakte os igen på BørneTelefonen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.