Brev
Ingen penge
Hejsa.
Mit problem lyder ikke stort men for mig tager det rigtig hårdt på mig og jeg vil rigtig gerne følge med de andre i min 7 klasse.
Jeg bor alene med min mor og ser min far en weekend om måneden, min mor er arbejdsløs og vi har derfor ikke så mange penge,
jeg er 13 og er lige i min vokse alder, derfor vokser jeg ud af mit tøj og jeg har stadig tøj fra jeg var 11 år, det vil sige jeg går i for småt tøj og tøj jeg ikke længere føler mig tilpas i,
men min mor har ikke råd til nyt, hun lovede mig i juli måned nyt tøj, men der var ikke råd, igen lovede hun mig det måneden efter men der fik jeg heller ik nyt, og min far er ikke til og hugge eller stikke i, han holder fat i at han betaler til mig når han skal og det så er min mors ansvar at få det købt,
jeg har prøvet at forklare ham det men han vil ikke give mig noget nyt, og min mor bruger undskyldningen med ” du har jo så mange penge selv.” Hvilket jeg har cirka 2000 på en opsparing til noget jeg længe rigtig gerne ville ha og jeg derfor selv spare op, men min mor forstår det ikke,
jeg ville faktisk ønske jeg ingen opsparing havde, jeg vil og rigtig gerne have et job, problem er bare jeg ikke kan finde et, for hvis jeg havde et ville jeg gerne betale noget tøj, selvom jeg ikke syntes det er mit eget ansvar som 13 årig,
det påvirker mig rigtig rigtig meget, og vi skændtes rigtig tit om det,
jeg håber rigtig meget i har nogen forslag til hvad jeg kan gøre.
Venlig hilsen L
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du skriver herind, og du har ret i, at det ikke er dit eget ansvar som 13-årig at betale dit eget tøj. Det er din mors ansvar at sørge for, at du har tøj, der passer dig, og som passer til årstiden. Jeg forstår godt, at du er meget påvirket af det i din hverdag. Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at din mor op til flere gange har lovet dig, at du kan få noget nyt tøj, men at der hver gang alligevel ikke har været råd. Her i Danmark får alle børnefamilier et tilskud af penge, der kaldes "børne og ungeydelse". Når din mor bor alene med børn, får hun et ekstra tilskud hver tredje måned. De penge er selvfølgelig ikke kun til tøj, men måske kunne du spørge din mor, om det var en mulighed, at hver tredje måned, når pengene går ind på hendes konto, at så fik du en lille andel til at købe nyt tøj/sko for? Hvis I kunne lave en fælles aftale om beløb, og hvornår du får pengene, kan det måske være lettere for din mor at forholde sig til.
Hvis det er svært for din mor at få hverdagen til at hænge sammen for tiden, kan du måske foreslå hende at ringe til vores Forældretelefon på 35 55 55 57 og få rådgivning om, hvordan hun kan sørge for, at det ikke går ud over dig, at hun er presset økonomisk. For selv om du virker som om, du kan klare en masse ting, så er det stadig hendes ansvar at sørge for, at du har det godt.
Du har tænkt på at få et job, så du selv kan være med til at betale for dit tøj. Du kunne måske være en god ide, men jeg tænker stadig, at din mor har ansvar for, at du får det helt nødvendige tøj. Nogle unge bruger deres egne penge til at spare sammen til mærketøj, hvis deres forældre ikke vil betale det (eller ikke har råd), men det skal ikke være sådan, at man er tvunget til at tjene penge selv. Hvis du gerne vil have et job, kan du prøve at hænge et opslag op i diverse forretninger i dit nærområde, hvor du f.eks. tilbyder rengøring, "gå tur med hund" osv. Tror du, at du vil kunne få nogen til at hjælpe dig med at lave sådan et opslag? Ellers er der måske mulighed for at gå med aviser tæt på hvor du bor? Måske kunne du få en rute sammen med en veninde, så det var noget, I gjorde sammen?
Jeg håber, du har fået lidt inspiration til, hvad du kan prøve at gøre. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du skulle have lyst til at tale videre om, hvad du kan gøre, eller bare har brug for at tale om din situation.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen