Brev
Ikke så mange penge
Hejsa bt – 13 årig K her!
Altså måske lyder dette ikke, som et problem. Men nogen gange kan det gå mig meget på når jeg hører, hvad andre folk skal i ferien. Altså de skal til Mallorca, Spanien, Italien, Tyrkiet mm. Det går mig på fordi at min familie ikke har lige så mange penge at bruge af + vi har et lille lån på en bil ligenu.
Vil rigtig gerne såden nogle steder hen men vi har kun råd til ferier i fx Sverige og her i Dk. Hvilket også kan være super hyggeligt vil jeg bare så gerne syd på!
Når vi snakker penge, så bord jeg virkelig, Jaa ved ikke hvad jeg skal sige, men gammelt og ufærdig altså vi har gullige vægge, gammelt køkken, ufærdige små steder og rod og har kun haft mine venner hjemme såden 5 gange før fra lang tid siden. Synes det pinligt fordi i min venne kreds bord alle mega pænt! Nyt køkken og såden. Har hellere ikke lyst til at snakke med mine forældre om det, da jeg for at vide på en pæn måde at jeg ikke skal blande mig i det, hvilket er forståelig!
Noget helt andet, så ved mine forældre ikke at jeg har sociale medier. De kan ikke sætte sig ind i at jeg gerne vil have det og jeg må ikke og bliver pinlig vær gang folk snakker om det fordi jeg er bange for at min familie finder ud f at jeg har sociale medier. Det svært at sige hvorfor men jeg må ikke + de tror at når jeh mødes med mine venner engang sidste sommer, så troede mine forældre at jeg mødes med nogen jeg ikke kendte (en klam mand måske) og har sagt at det gør jeg ikke såden noget osv.
Men synes bare at det træls at de skal tro såden noget og med det så var der en gang hvor mig og min kusine skrev grimt til hinanden og derfor skal min kusine hellere ikke vide at jeg har sociale medier fordi hun viser alt til sin mor og så siger hendes mor det til mine forældre.. kan ikke lide min kusine — har overhovedet ikke lyst til at mine forældre eller søskende skal vide at jeg har sociale medier og har hellere ikke lyst til at snakke med dem om det! Det er det aller aller sidste jeg gør, de vil også bare overvåge mig ligesom de gjorde da jeg var 9 år og havde insta i et par måneder uden de vidste det og så måtte jeg ikke få det igen.
Det også svært, hvis fx mine forældre skal køre mig og mine venner til noget skolefest eller lign og mine venner begynder og snakke om insta fordi mine venner ved ikke, at mine forældre ikke ved jeg har de Her medier og har ik lyst til at sige det til dem – det vil de aldrig forstå! ••• undskyld forvirringen••••
ja.. så har jeg hellere ikke et godt forhold til mine forældre, hvis der kommer noget om seksual undervisning i skolen, så kommer det brev ud på forældre intra om det og det ville være det mest pinlige i HELE verden når mine forældre læser det fordi så går de og snakker om det og folk forstår ikke hvorfor jeg synes det et så pinligt….
min far går også nogen gange og siger “nu du i puberteten, ved du hvad det er” “ nu du teenager” og har overhovedet ik lyst til at snakke med ham om puberteten og hvis jeg siger det til ham vil han bare sige “det helt naturlig” (det er det selfølgelig) men vil bare ik snakke med ham om det!
Nogen gange er han også lidt mærklig, altså vil klappe mig på røven…
kan hellere ik snakke så godt med min mor om pubertet, da hun aldrig har vist et godt forhold til mig (hun er en god mor og elsker hende, det slet ikke det) men føler det er mig der skal komme og spørger om sports top når jeg har brug for det.. hun køber aldrig såden nogen bh- toppe til mig.. synes det var så pinlig da vi stod i h&m og fortalte at jeg skulle have sportstop netop fordi hun aldrig har vist et tæt forhold hvor jeg bare kan snakke med hende om alt. Såden er hun ikke, og kan bare ikke snakke med mine forældre eller brødre om pubertet og såden…
nogen gange forstår min mor bare ikke min Alder hun tror jeg er meget yngre… men elsker min familie.. ••• håber i vil hjælpe, da det fylder MEGA MEGA meget, og kan ikke snakke særlig meget med selv mine bedste venner om det da de slet ikke forstår det fordi de bord pænt og har godt forhold til deres mor og far
•••har skrevet ind flere gange og håber virkelig på svar!!••••
kh 13 årige K
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du er god til at forklare, hvordan du har det derhjemme. Og du beskriver så præcist, hvordan det hus, du bor i, ser ud. Gammelt, gullige vægge, ufærdige små steder - og rod! Og du har kun haft dine venner hjemme fem gange - endda for lang tid siden. For de bor alle sammen mega pænt.
Når der ser anderledes ud, der hvor man bor, kan det let føles pinligt. Præcis som du beskriver i dit brev. Man kan nemt blive ramt af 'pinlighed', når ens hjem ikke føles 'rigtigt'. Når man har det sådan, kan det netop føles rigtigt svært at have venner med hjem. Det ved jeg, fordi andre unge fortæller BørneTelefonen om præcis det samme.
Nogle har det sådan, at pinligheden følges op af tanken om, at de ikke burde skamme sig. For de er jo vokset op sådan - og elsker måske deres forældre. Ligesom du elsker din familie, som du skriver.  Måske kender du til den 'dobbelte' følelse. For du synes det er 'forståeligt, når de beder dig om at 'blande dig uden om'.
Jeg kan mærke, at du også føler stor pinlighed over dine forældres forhold til de sociale medier. Du skriver, at det sidste, du vil, er at tale med dem om de sociale medier. Og du vil ikke overvåges, som dengang du var ni år og var på insta. Du bliver nødt til at lyve og snyde for at være sammen med dine venner på medierne. Jeg kan godt forstå, hvis det føles ekstra vigtigt for dig at kunne mødes dine venner på medierne - nu hvor du undgår at tage dem med hjem.
Dine forældre vil rigtig gerne passe på dig og vil derfor ikke have, at du er på de sociale medier. Det er bare sådan, at de fleste unge i dag har et vigtigt socialt fællesskab på nettet. Og man kan føle sig udenfor, hvis man ikke må være med. På ForældreTelefonen taler vi med mange voksne om, hvordan de hjælper deres børn med at passe på, når de er på de sociale medier. Måske kunne du få dine forældre til at ringe til os - så kan vi tale lidt sammen. ForældreTelefonen har tlf. 35 55 55 57.
Hvis ikke de vil det, kunne du tage en snak med din lærer. Han eller hun vil måske kunne forklare dine forældre, at det er ok, at man er på de sociale medier - så længe man bare ved, hvad man skal passe på. Måske kan I endda få et tema i skolen om digital dannelse.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil ud at rejse. Og jeg kan godt forstå, du er påvirket af at dine venner kommer til lande, du ikke kommer til. Det er forskelligt hvor mange penge ens forældre har, og hvordan de vælger at bruge dem. Måske kan du få dig et job, og selv begynde at spare sammen? Måske kan du tage med en kammerat, når de skal afsted på ferie. Eller noget helt tredje. Prøv at opstil muligheder for, hvordan du kan komme afsted til de lande, du ønsker at komme til. Når man begynder at tænke i muligheder, kan det være nemmere at håndtere. Overvej hvorfor du gerne vil til bestemte lande. Er er det fordi, det kunne være spændende - eller er det mest fordi dine venner skal.
Jeg tror, at der er mange forældre, der synes, det er svært at tale med deres børn om puberteten. Nogle gange føles det akavet. Det er også forskelligt, hvor meget børn har brug for at tale med deres forældre. Og nogle gange kan man få svar hos andre eller på nettet fx på http://privatsnak.dk/. Du kan også ringe og tale med os på BørneTelefonen på 116 111. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre, så synes jeg ikke du skal gøre det. Jeg tror man skal gøre det, der føles rart for en.
His du synes det er ubehageligt at din far klapper dig i numsen, så skal du sige det til ham. Jeg kan sagtens forstå, du ikke bryder dig om det. Derfor skal han have at vide, hvad du tænker om det. Ellers bliver han måske ved.
Jeg synes, at du skal se, om du ikke kan tale med dine venner om, hvordan du går og har det. Måske er dine forestillinger om deres liv anderledes, end du går og tror. Hvis du starter med at åbne op om dig selv, kan det være, de gør det samme. Og måske har I nogle fælles ting at tale om. Tit tror man, at man ved, hvad andre tænker. Men det er tit ikke rigtigt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.