Brev
Hvordan får jeg det bedre?
OBS: Brevet er blevet redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Hej.
Jeg er en Teenager på de 17 år og jeg har opdaget noget om min far.
Min mor og far er skilt og de taler aldrig sammen.
Jeg personligt har været igennem en okay hård barndom..
Jeg begyndte for et par uger siden at bemærke min mor lignede en halvdød zombie og hun sad med sin telefon hele tiden.
Efter jeg havde spurgt hende et par gange, så sagde hun enelig at hun var begyndt at glemme. Glemme fortiden. Hun kunne ikke huske min lillesøsters fødsel, eller mine fødselsdage. Men jeg vidste at hun gemte noget der var meget værere.
Jeg valgte så at kode mig ind på min mors telefon, for at finde ud af hvordan jeg kunne hjælpe hende. Jeg fandt så en chat med min gamle papfar. Der skriver de lidt om fortiden. Da jeg får kigget på det lidt ædre beskeder, finder jeg ud af at min far havde misbrugt min mor, op til flere gange.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, efter min mor og far blev skilt for mange år siden, er jeg først begyndt nu på at ha’ kontakt med min far.
Det hele gik faktisk fint… Nu har jeg så fundet min fars hemlighed.
Ærligt talt, så kunne jeg virkelig godt finde på at gøre noget mod ham, så han ikke gør skade igen. Men så igen. Så er jeg ikke sådan en person.
Hjælp!
– Drengen uden tårer…
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har blandede følelser over for din far efter den viden, som du har fået.
Det kan komme som et chok, når dem som man troede, at man kendte, pludselig viser sig at være helt anderledes. Så kan man føle, at man bliver nødt til, at tage forholdet op til revurdering; det betyder at man med den nye viden må se på, om den relation man har, kan fortsætte som før eller om der skal en ændring til.
Jeg tror, at det er vigtigt, at du gør op med dig selv, hvordan den viden du har fået om din far, vil påvirke jeres forhold – også selv om du først lige har fået kontakt med ham igen. Du kan for eksempel stille dig selv nogle spørgsmål:
Har jeg brug for at holde afstand i en periode?
Har jeg brug for at snakke med min far (og mor) om det?
Ville det være hjælpsomt for mig, at snakke med nogle andre om det? Hvis ja, hvem?
Når du finder frem til, hvad der er bedst for dig, må du prøve at handle derefter. En ting er sikkert; det hjælper næppe dig selv eller andre, hvis du gør ”noget dumt” i vrede – og som du så klogt siger: ”jeg er ikke sådan en person” – det er en god og meget vigtig egenskab at holde fast i.
Uanset hvad du kommer frem til, så er det vigtigt, at du lytter til dig selv og ikke går over dine egne grænser. Hvis du lige nu føler, at der ikke kommer noget godt ud af samværet fordi du er frustreret over den viden du har fået, så kan det være, at du skal holde en lille pause.
Ud fra det du skriver, fornemmer jeg, at du selv har ting at kæmpe med – både fra din barndom og i forhold til din far – derfor tænker jeg, at det ville være godt for dig, at snakke med en anden voksen. Det kan være en du kender eller en psykolog (du kan få en henvisning gennem din egen læge eller ved at henvende dig på kommunen). Det som du har set og oplevet, er ikke noget man bør stå alene med.
Du er ved at være en ung mand, og dit liv ligger i dine egne hænder – pas godt på dig selv og lev det godt!
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen