Brev
Hjælp! Må ikke have sex
Kære brevkasse,
Jeg er en pige på 15, der har en kæreste på 16 snart 17.
Han er meget mere erfaren inden for emnet sex, og er meget ivrig og utålmodig. Han presser eller tvinger mig ikke til noget, men bliver ved med at spørge, hvilket går mig en smule på.
Jeg forstår det på en måde godt, da han er vant til at have sex ret tit, og så ikke kan vente mere. Jeg ved bare ikke om han er den rette,
og jeg har også det problem at mine forældre ikke tillader sex eller P-piller, da min moster engang tog meget på af P-piller, og min mor så ikke vil have, at jeg er på dem.
Hun synes også bare, at sex er alt for tidligt selvom jeg er meget moden og hurtigt udviklet.
Problemet er bare, at jeg er bange for at blive gravid i tilfæde af at kondomet springer og jeg ikke er på P-piller, på den måde finder mine forældre jo ud af at jeg har haft sex.
Håber i kan hjælpe
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år.
Tak for dit brev. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til, og er klar til. Selvom din kæreste er ivrig og utålmodig, må han vente indtil du er klar. Du skriver også, at du ikke ved om han er den rette, hvilket får mig til at tænke, at du ikke er helt klar endnu. Har jeg mon ret i det?
Måske har I allerede har rørt ved hinanden rundt omkring på kroppen? Det kan også være, at I har haft oral sex? Ellers er det nogle af de ting, man langsomt kan prøve af, når og hvis man har lyst. Så kan det være, at du får en fornemmelse af, om du er klar til at gøre mere end det. Tag det i et stille og roligt tempo, så det passer dig.
Det er altid en god idé at bruge kondom, for det beskytter jo både mod kønssygdomme og mod at blive gravid. Er din kæreste blevet tjekket for kønssygdomme som f.eks. klamydia? Hvis kondomet springer kan man altid som en nødløsning tage på et døgnapotek og købe en fortrydelsespille – den skal bare tages inden 72 timers efter uheldet er sket, men helst så tidligt som muligt. Og så skal man kun gøre det, hvis uheldet er ude. Det er nemlig ikke så godt at gå og tage fortrydelsespiller hele tiden - så er det bedre at tale med en læge om det.
Det med at starte på p-piller kan du jo vente lidt med. Nu ved jeg ikke, hvor lang tid I har været kærester, men jeg tænker, at det måske er mere aktuelt efter noget tid. Så kan det også være, at din mor er mere åben overfor det. Har dine forældre mødt din kæreste? Ellers kan det måske også være med til at gøre, at de bliver lidt mere trygge ved situationen.
Husk på at sex skal være dejligt, og ikke noget som føler sig tvunget til.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen