Brev
Har min far en affære?
Hej Børnetelefonen
Min far har i en længere periode haft overarbejde næsten hver eneste dag. Min mor joker tit om at han kunne have en affære, da folk med meget overarbejde kan være sådan nogle.
Her i går var min far ude at køre, og han havde glemt sin telefon herhjemme. Jeg kom selvfølgelig til at tjekke den, da jeg bare ville berolige mig selv med at der ikke var noget galt.. Men i hans sms’er skriver han rigtig meget med en af mine forældres veninder B. Hun er fra Jylland (vi bor på Sjælland) og har to børn omkring min alder. For ca 1 år siden blev hun skilt fra sin mand. Min far kender hende fra da han var yngre og arbejdede sammen med hende. I bedskederne stod der mange forskellige ting. Der stod b.la. at min far ville køre hele vejen til Jylland for at tage hende i biografen og ud at spise, for så at køre hjem igen. De brokkede sig begge to over min mor, og min far skrev han var ulykkeligt gift.
Det værste af det hele er, at min far direkte skriver til B at han er forelsket i hende.. Det gør så ondt at vide min mor ikke aner om det her (er 95% sikker på hun ikke ved noget).. Ville ønske at de blev skilt i stedet for det her pis.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu.. Skal jeg sige det til min mor og hvordan? Eller skal jeg sige til min far at jeg har læst hans bedskeder?? Ved godt det er dybt forkert af mig at jeg har læst dem, men følte bare jeg blev nødt til det..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en rigtig ubehagelig viden, du har fået om din far, og at det er svært for dig, at din mor ikke ved noget.
Jeg kan også godt forstå, at du blev fristet til at kigge i din fars telefon, for du havde jo allerede en lille mistanke om, at noget var galt. Og formentlig havde du håbet på, at du ikke fandt noget mistænkeligt, så du kunne berolige dig selv lidt med, at alting var ok.
Men sådan gik det desværre ikke. Nu har du fået en viden om din far, som du nok ville ønske, du ikke havde, og jeg tænker, at du både er vred og skuffet over din far.
Men sket er sket. Du spørger, hvad du skal stille op med den viden, og du tænker selv, at du må sige det enten til din mor eller til din far.
Det synes jeg, er helt rigtigt tænkt. Jeg tænker, at det mest rigtige måske er, at du fortæller din far om din viden. Og jeg tænker, at du må forklare ham, hvorfor du kiggede i hans telefon - nemlig at du havde en mistanke om, at han ikke talte sandt, når han sagde, han skulle på overarbejde, og at den mistanke var rigtig svær at bære.
Jeg synes også, du skal bede din far om at sige det til din mor, både af hensyn til din mor, men også af hensyn til dig. Du har nemlig brug for, at ansvaret ikke ligger hos dig, men hos din far. Når din mor har fået det at vide, ligger ansvaret for, hvad der så skal ske stadig ikke hos dig, men hos begge dine forældre.
Det er ikke rart at tænke på, men det er desværre noget, du og dine forældre må igennem.
Hvis du ikke helt kan finde ud af, hvordan du skal sige det til din far, kan det måske hjælpe dig lidt, hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du øve dig på samtalen sammen med en rådgiver, der gerne vil hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen