Har det rigtigt svært for tiden.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tusind tak for dit brev, hvor du meget fint beskriver alle de følelser og tanker, du har. Jeg kan godt forstå, at det hele føles svært med den store forandring, der er sket i familien. Dine følelser omkring familien og at de er sure hele tiden, følelsen af at være stresset, og dine tanker omkring at være ked af livet, det er stærke følelser, som er svære at bære på alene. Jeg er sikker på, at rigtig mange andre teenagere og familier kan genkende dine tanker og følelser.
Du skriver, at du slet ikke kan få øje på dine søde forældre, som du havde en masse gode oplevelser med, da du var mindre. Du fortæller, at dine forældre var søde og forkælede dig, da du var lille, men nu har alting forandret sig.
Jeg tror, det er svært at finde en familie, hvor der ikke sker forandringer. Hver gang noget nyt sker, altså at der opstår en ny situation i familien, bliver hele familien nødt til at tilpasse sig, det kan være nyt job, ny skole, skilsmisse og andre situationer. Selv om den nye situation kun er hos en person i familien (f.eks. far mister job), så kommer det til at berøre alle i familien, og alle i familien bliver nødt til at tilpasse sig den nye situation. Hvis ikke alle bidrager med at tilpasse sig den nye situation, vil det tit resultere i følelsen af, at "der er noget der ikke rigtig fungerer" i familien. Alle har et ansvar for at tilpasse sig.
Måske er der sket nogle store forandringer i jeres familie, som kræver at I som familie bliver enige om, hvordan I hver især kan bidrage og tilpasse jer?
At vokse op og blive teenager er en kæmpe forandring fra dengang du var lille, både for dig selv, men også for dine forældre. Kunne det tænkes, at I ikke har fået tilpasset jer godt nok til den forandring?
Jeg kunne forestille mig, at dine forældre også ønsker sig de gode tider tilbage, ligesom du gør, måske er det tilpasningen i familien der mangler. Måske vil det være en ide at lave et familiemøde om, hvordan I syntes familien fungerer. I kan jo starte med at aftale, at man hver især har taletid, f.eks. 10 min. Det vil også være vigtigt, at man kan fortælle familien, hvordan man vil bidrage. Man kan f.eks. lave en oversigt over alle de gøremål, der er i familien, og så finde en god løsning til, hvordan man vil hjælpes ad med at løse dem. Jeg tænker også, at det vil være nemmere for dine forældre at snakke om dans, hvis I har en god stemning i familien.
En sådan god snak kan måske være det der skal til for at få de søde forældre igen og du kan blive gladere for at være i familien.
Du er meget velkommen til at vende situationen yderligere med en rådgiver fra BørneTelefonen på 116 111 – hvis du synes det kunne være en god ide, det er anonymt og gratis. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen - også om andre ting, der fylder i dit liv.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.