Brev
Hader min familie
Hej jeg er en pige på 13 år og jeg hader min familie jeg ville ønske man kunne skifte familie.
Jeg overvejer tit at stikke af hjemme fra det enste jeg kan lide her hjemme er min hund det er også den enste grundt til jeg ikke er løbet endnu!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det rigtig godt, at du har skrevet til os. Godt at du beder om hjælp.
Først vil jeg sige til dig, at jeg bliver helt varm i hjertet, når jeg læser, hvor glad du er for din hund. Jeg er også sikker på, at din hund kan mærke, at du er glad for den.
Du skriver ikke så meget om, hvad der er svært for dig derhjemme, men jeg vil gerne forsøge at komme med forslag til, hvad du kan gøre.
Der er tit unge, der skriver og spørger, hvad de skal gøre, når de ikke har det godt derhjemme. De synes ikke, at forældrene forstår dem. Og i stedet for at kunne snakke sammen, så ender det med en masse misforståelser og ubehagelige konflikter. Mange kan opleve, at situationen hjemme er gået i en slags “hårdknude”. En “hårdknude” som er svær at løsne op uden hjælp fra andre. Er det sådan, det er blevet hjemme hos dig og din familie?
Det dine forældres ansvar at passe på dig og skabe et trygt hjem, der er rart at være i. Jeg tænker også, at dine forældre gerne vil det. Men det er ikke alle forældre, der ved, hvordan man gør, når noget bliver svært. Det er heller ikke alle forældre, der ved, at det er svært for den unge.
Hvordan ville det være for dig, at fortælle dine forældre, hvordan du har det? Eller måske skrive det til dine forældre i et brev? Jeg ved godt, at det kan være super-svært med sådan en snak. Kender du en voksen, som kan være med til at snakke med dine forældre sammen med dig?
Tit kan det føles rigtig rart at få sagt de ting, man er ked af, højt. Du kan bruge dit brev og dette svar til os som en støtte, når du skal snakke med dine forældre.
Du kan også sammen med en voksen kontakte en sagsbehandler fra kommunen, hvis man har brug for hjælp med problemer hjemme i sin familie. En sagsbehandlers opgave og ansvar er at sikre, at børn og unge mennesker har det godt. De skal træde til og hjælpe, hvis der opstår problemer.
Du kan altid finde telefon-nummeret på din kommunes hjemmeside på nettet. Man kan ringe til det nummer, der står, og bede om at tale med en sagsbehandler. Du kan vælge at være anonym til at starte med, som du er her i dette brev.
Hvis det hele bare er for meget lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Når vi ved lidt mere om din situation, kan vi bedre hjælpe dig.
Du kan også få hjælp fra en voksen herinde, hvis du vil tage kontakt til kommunen. Men det kan du få mere at vide om, når du ringer.
De bedst hilsner fra BørneTelefonen