Brev
gravid! som 12 årig..
OBS! Brevet er redigeret af BørneTelefonen.
hej bt.
jeg er en pige på 12 år som er blivet sexuelt misbrugt af min far
han har gjort det siden jeg var baby
( Beskrivelse er redigeret bort af BørneTelefonen af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.)
min mor døde da jeg var 3 år gammel af kræft
min far virker ikke som sådan en type..
jeg er 28 uger hende og jeg vil ikke have baret men min far har tvunget mig til det.
min lære bergynder og se må mig at jeg er gravid..
ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg prøver og ryge barnet væk…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være dig lige nu. Du har beskrevet din situation rigtig flot og jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig!
Du skriver, at du er gravid i 28. uge og ikke ved, hvad du skal gøre. Du skriver, at din lærer er begyndt at bemærke, at der sker noget og det gør da mig lidt nysgerrig på, om din lærer mon har sagt noget til dig eller spurgt nærmere ind til, hvad der sker? Det lyder som om, at du har en god lærer, der er opmærksom på sine elever. Det er jeg glad for at læse for jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får involveret en anden voksen end din far i, hvad der foregår. Du har oplevet nogle forfærdelige ting, som ingen børn nogensinde bør opleve og nu er du blevet tvunget til at gennemføre en graviditet mod din vilje. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får den rigtige støtte fra en omsorgsfuld voksen omkring dig, som du føler tillid til, som kan hjælpe dig med at få styr på alt det her.
Ud fra hvad du skriver om din far, så lyder han ikke som den mest oplagte at tale med. Du skriver nemlig, at du er blevet seksuelt misbrugt af ham siden, du var helt lille. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det som han har gjort og stadig gør, faktisk er ulovligt. Og igen derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at en anden voksen omkring dig får at vide, hvad du går og tumler med og har oplevet. Du har brug for hjælp til at få sat en stopper for det, så du kan komme til at leve et liv som alle andre på din alder. Det behøver ikke at være din lærer. I virkeligheden kan det være en hvilken om helst anden voksen omkring dig, som du føler, at du ville kunne snakke med. Hvem tænker du kunne være en god voksen at tale med?
Du skriver, at din mor desværre er død af kræft, da du var helt lille – men måske du har nogle bedsteforældre eller en ven/venindes forældre, som du tænker, at du kunne have mod på at snakke med. Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle fortælle om. Men du har været super sej og har skrevet til os – og har faktisk beskrevet din situation rigtig fint, så du kunne overveje at indlede med at vise dit brev. Du skal også vide, at hvis du ikke føler, at nogen af de voksne, som du har omkring dig, kan hjælpe, så har vi i Børns vilkår et Bisidderkorps, der rigtig gerne vil hjælpe dig.
De ting du beskriver, gør mig rigtig bekymret, og det er vigtigt at kommunen får at vide, hvilke forhold du lever under. Både du og din far har brug for hjælp, så du ikke skal vokse op i en voldelig familie, hvor du udsættes for seksuelt overgreb, det er helt ulovligt og skal stoppes. Jeg håber derfor du vil bruge al din styrke og mod på enten at tale med fx en lærer på din skole, som vil kunne hjælpe dig, eller/og du ringer til BørneTelefonen på 116 111, så vi kan hjælpe dig.
Med hensyn til din graviditet så er du jo nok så langt henne nu, at du under alle omstændigheder bliver nødt til at gennemføre den. Du skal dog vide, at det ikke behøver at betyde, at du efterfølgende skal tage dig af barnet. Der findes rigtig mange muligheder for støtte og du vil også kunne vælge at bortadoptere det, hvis det er det, som du ønsker. Når man er gravid, er det vigtigt at man besøger lægen, som vil kunne vejlede dig i hvilke muligheder der er, måske du kan starte med at gå ned til skolelægen på din skole?
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og mit svar til at komme videre. Når jeg læser dit brev, så får jeg et indtryk af en fornuftig pige, der på sejeste vis har taget det første skridt mod at søge hjælp. Det efterlader mig med en fornemmelse af, at du rummer en styrke og vilje, og jeg er sikker på, at det er egenskaber, der nok skal hjælpe dig igennem den her svære situation. Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS, hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele, høre mere om vores Bisidderkorps eller få flere råd. Jeg vil krydse fingre for dig og ønsker dig kun alt det bedste.
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen