fysisk vold

hej jeg er en 14 årige pige
min bror bliver ved med at slå og sparke mig derhjemme
så sent som i dag troede han mig med en kniv med en længe på ca. 20 cm og prøvede at kvæle mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige

Mange tak for dit brev! Det lyder helt urimeligt groft, det din bror gør imod dig!

Han har ingen ret til at slå og true dig! Jeg bliver meget bekymret, når han også truer dig med en kniv og prøver at kvæle dig. Det lyder meget farligt, det han gør!

Du har ret til at være i fred i dit hjem, uden at din bror opfører sig sådan!
Jeg tænker på hvor din mor eller far er henne i alt det, der sker?

Det er deres ansvar, at sørge for at I har det godt hjemme, og at du kan være der, uden at blive truet. Hvad gør de, for at du har det godt? Har du fortalt dem, hvad han gør imod dig?

Jeg vil opfordre dig til at få talt med nogle voksne om det, der sker i jeres hjem!
Hvis dine forældre ikke lytter? Kan du så tale med en lærer fra din skole? En du stoler på og har tillid til? Læreren skal hjælpe dig med, at du får hjælp til at være tryg derhjemme.

Du kan også ringe til din kommune og fortælle, hvad der sker hjemme hos dig. De kan hjælpe hele familien, så der bliver trygt for dig, at være hjemme. Du kan finde deres nummer på din kommunes hjemmeside.

Du kan også ringe eller smse med os, så kan vi snakke mere med dig på 116111. Du kan fx få en bisidder fra BørneTelefonen, som kan hjælpe dig med at mødes med socialrådgiver på kommunen, så de hjælper dig og din familie med, at din bror ikke truer og bruger vold mod dig. Du kan snakke om de ting, der sker derhjemme og få hjælp.

Hvis du så finder ud af, at du gerne vil have, at vi  hjælper dig, kan du opgive din anonymitet og fx mødes med din bisidder. Dine forældre behøver ikke få af vide, at I mødes
Du kan læse mere om vores bisidder her:  Bisidder fra BørneTelefonen

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.