Brev
Forandringer
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 år. Min bror har fødselsdag i morgen han bliver 16 år!!. Jeg har det bare mærkeligt med det i mine øjne er han stadig min storebror på 6 der elsker at være sammen med mig. Men sådan er det ikke længere jeg har det som om han ikke gider tale med mig og at han ville ønske at han bare kunne slippe for mig selvom jeg ved godt at det ikke er sådan.
Det gør det også bare værre at der i går var nogle drenge fra min klasse der sagde at han havde haft sex (deres storebrødre går i klasse med ham) jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er rigtigt så jeg googlede og der stod at halvdelen af alle 16 årige havde haft sex.
Måske er det bare mig der ikke er god til forandringer. lige om lidt skal han på gym og gå til fester og før jeg ved af det flytter han hjemme fra og får en kæreste. Jeg ville ønske at jeg bare kunne spole tiden tilbage og tilbringe EN ad med ham hvor han rent faktisk gad mig. Han betyder så uendelig meget for mig og jeg har det som om jeg intet betyder for ham
Jeg ved ikke engang hvad jeg gerne vil have svar på så det forventer jeg heller ikke at i ved. Men håber på at kunne få nogle kloge ord med på vejen
Pige 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor er jeg glad for at du har skrevet herind. I dit brev er du virkelig god til at sætte ord på dine følelser og det viser mig at du er god til at lytte til dig selv. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle gode råd med på vejen.
Jeg kan forstå på dit brev at du mærker en forandring i dit liv lige nu. Din bror har fødselsdag og er ved at blive voksen. Måske er du bange for at han vokser fra dig?
Hvis det er sådan du har det kan jeg godt forstå det. Det lyder som om at du holder rigtig meget af din bror og at i har en masse gode minder sammen.
Du fortæller at du ville ønske at du kunne spole tiden tilbage til da han var 6 år og elskede at være sammen med dig. Det lyder som om at din bror var rigtig glad for dig dengang – det tror jeg også stadig at han er idag. Jeg tænker på at din bror måske selv er et sted i livet hvor der sker mange forandringer for ham – tror du ikke også?
Når man er 16 år skal man måske snart til at gå i gymnasiet, man er måske begyndt at gå til fester og så er der nogen der udforsker deres seksualitet. Man kan altså have rigtig meget om ørerne og nogen gange kan det betyde at man glemmer sin familie lidt. Mon det kunne være sådan din bror har det lige nu?
Du nævner også i dit brev at du har hørt fra andre at din bror måske at haft sex. På dit brev lyder det lidt som om at du ikke kan lide den tanke – er det mon rigtig forstået? Jeg skriver sådan fordi du skriver i dit brev at det var noget der gjorde det hele værre. Jeg tænker at du måske forbinder sex med at være meget voksen. Du skriver også at han måske snart får en kæreste og flytter hjemmefra.
Igen lyder lidt som om at du er bange for at din bror vokser fra dig. Det kan jeg virkelig godt forstå hvis du er. Det kan føles rigtig mærkeligt når en person man har været meget tæt med pludselig trækker sig lidt. Jeg er ret sikker på, at han ikke gør det ‘med vilje’ for at få afstand til dig, men fordi han er ved at blive et voksent menneske.
Mon du kunne have mod på at tale med din bror om hvordan du har det? I dit brev kan jeg høre hvor meget du holder af ham og det tror jeg at han ville blive glad for at høre. Du kan for eksempel sige: “Jeg holder rigtig meget af dig og jeg savner at tilbringe tid med dig. Jeg er bange for at du vokser fra mig”.
Det kan også føles lidt grænseoverskridende at sige. Derfor kan du også læse dit brev og mit svar op for ham. Det kan nogen gange hjælpe med at få en svær snak igang.
Til sidst vil jeg også bare sige at familie kan være en sjov størrelse. Det er nogle mennesker der er meget tæt på en og nogen gange kan man glemme hvor meget de betyder. Man er måske vant til at de bare er der og så glemmer man at fortælle dem hvor meget man holder af dem – kender du det? Sådan kan jeg i hvertfald have det med min familie.
Jeg håber du har mod på at tale med din bror. For mig lyder du til at være en rigtig god søster og at du holder enormt meget af din bror. Det tror jeg at han vil blive rigtig glad for at høre.
Jeg håber at du kan bruge mine råd.
De bedste tanker og kram fra BørneTelefonen