Brev
Forældre problemer
Hej
jeg er en 16årig dreng,
jeg har daglige problemer med min forældre, vi råber og har problemer næsten hverdag..
jeg kan bare ikke holde dem ud og har tænkt at skrive til min kommune og det er muligt for dem at hjælpe mig med en ungdomslejlighed,
vi skæntes hverdag og jeg kan ikke holde det ud, og jeg har det svært.
Mine forældre kan ikke forstå hvad jeg mener.. de råber og jeg kommer tit op at slås med dem 🙁 jeg kan ikke holde dem ud og vil vare gerne have mit eget sted, jeg vil bare væk for at starte noget nyt.
Det med vi kommer op at slås, de råber og river hårdt fat, og jeg er person der nemt bliver vred og kan ikke styre mig så jeg kaster rundt med ting, jeg vil bare gerne have hjælp og det samme skete nu, så jeg beder om hjælp!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev. Det lyder ikke til at gå så godt derhjemme. Og jeg forstår godt, at du synes det er hårdt at skændes med dine forældre hver dag. Det gør ofte en, i et rigtig dårligt humør.
Du skriver, at du har det svært og at du og dine forældre tit kommer op og slås. Men det er ikke ok, at det bliver så voldsomt. Det lyder til, at det ret hurtigt bliver voldsomt, og det er svært for jer at tale sammen. For at ændre det kunne det være muligt, at I som familie får rådgivning til at komme bedre ud af det, når I som familie er uenige eller ikke forstår hinanden. Det kan også være at I kan få hjælp til vredes håndtering, så det ikke eksploderer mellem jer. Man kan få gratis og anonym hjælp i sin kommune, det kan hedde Åbne anonym rådgivning, hvis du/I kigger på kommunens hjemmeside. Måske ville det være noget, som I kan blive enige om at prøve. Ellers kunne I måske finde en lidt rolig dag og få lavet nogle aftaler om, hvordan I kan finde ud af tingene, uden at skændes og slås. Er der nogle praktiske ting, som I bliver uenige om, så kunne klare og tydelige aftaler være en hjælp. Mon det er noget I kan prøve derhjemme, hvis du foreslår det?
Som du selv skriver, lyder det til, at du har svært ved at styre dit temperament. Men du skal vide, at du ikke er den eneste der oplever at have det sådan. Nogle mennesker kan nemlig have svært ved at være i den følelse, som de mærker og i stedet for, bliver de vrede, slår og skælder ud – og det er også selvom de faktisk blev ked af det eller irriteret over noget. Måske er det noget du kan genkende hos dig selv og i din familie?
Jeg tænker derfor, at det måske kunne være en ide, at spørge dig selv næste gang du bliver vred – hvad det er for en følelse der fylder i mig? Se om du kan sætte ord på det. Det er ikke sikkert at det lykkedes første gang, fordi det kræver øvelse, men måske det ville kunne hjælpe dig på sigt. At du har skrevet det her brev, viser du at du godt selv er opmærksom på at din vrede er et problem og det er vildt sejt af dig.
Jeg forstår godt, at du gerne vil have dit eget sted. Men  for at finde ud af det, kan du tage kontakt til en sagsbehandler i din kommune. Du kan ringe på deres hovednummer og bede om en sagsbehandler, sådan har vi alle ud fra vores cpr.nr. Generelt er det sådan, at dine forældre har pligt til at passe på dig og sikre at du får omsorg, mad og et trygt sted at bo. Det er bare ikke altid at det sådan, og så kan kommune hjælpe. For nogen kan det også være en idé at flytte til andre i familien i et stykke tid, hvis det hjælper jer til at få det bedre.
Her fra BørneTelefonen har du mulighed for at få en bisidder med i kommunen til møde med fx sagsbehandler. Du kan læse mere om vores bisidder her: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/bisidder-fra-boernetelefonen/ og ringe eller skrive ind på 116111, så kan vi også hjælpe dig med at få en bisidder.
Men hvis du/I får den rette hjælp og får det bedre, så kan det jo også sagtens være, at det kan blive godt at bo hjemme hos dine forældre igen.
Jeg håber at du kunne bruge mine råd til noget. Og du skal huske, at du altid er velkommen til, at kontakte os igen hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.