Brev
Forældre problem
Hej
Jeg er meget træt af mine forældre fordi lige meget hvad jeg gør er det ikke godt nok jeg skændes med dem 24/7 og nu tror jeg min far har gjordt så efter den 1/12 at mit simkort er lukket så jeg ikke kan ringe, skrive eller gøre noget, jeg hader at bo derhjemme jeg bliver råbt af og sagt at jeg tror jeg kan det hele osv jeg har samtidig også stuearest fordi jeg gjorde noget der efter min mening ikke var det slemmeste nogen sinde (jeg gik ud og tog en øl) jeg mp ikke se mine venner, min kæreste eller gå til sport overhoved før efter nytår de forlanger så meget af mig at jeg flere gange har overvejet bare at skride og finde et sted at være hvor jeg kan være for mig selv, jeg er så træt af det her og ved at jo mere det bliver ved jo stører chance er der for at mine gamle selvmords tanker kommer tilbage jeg har ogs være ude og cutte for at lindre smerte i sindet jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere jeg kan ikke magt noget jeg ligger i min seng 24/7 sidder og tuder og bliver råbt af hele tiden
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Jeg forstår virkelig godt at du føler dig magtesløs lige nu. Jeg er glad for at du fandt på at skrive til os for det lyder som om du har brug for hjælp.
Du skriver, at der er flere ting som gør dig ked af det, og du føler også at dine forældre behandler dig uretfærdigt, og de råber også af dig. Det lyder ikke rart. Jeg kan også forstå på dig, at du før har haft selvmordstanker og at du er bange for, at de kommer tilbage. Du har også cuttet dig selv for at lindre smerten. Er det mon rigtigt forstået? Det er mange ting at være alene om og tænke på og føle lige nu. Jeg forstår virkelig godt, at du ikke ved hvad du skal gøre. Jeg vil rigtigt gerne prøve at hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan få det bedre.
Lige nu fornemmer jeg, at du er vildt ked af det, fordi du har skændes med dine forældre. De har råbt meget af dig, og de har givet dig stuearrest, fordi du har været ude og tage en øl. Jeg fornemmer også, at du frygter den kommende tid, hvor din far har taget simkortet fra din telefon. Er det mon sådan?
Jeg ved jo ikke om det er sådan, men jeg sidder og tænker på, om du har følelsen af, at dine forældre ikke rigtigt forstår dig. Jeg mener, når man skændes meget og råber så er det somme tider fordi man føler at den anden ikke forstår en. Så får man lyst til at råbe højere. Kan du følge mig? Selvom voksne også kan blive frustrerede, så er det ikke okay, at de råber af dig. Du har ret til at blive behandlet med respekt og blive passet på af dine forældre.
Jeg gætter på, at du har været ude at tage en øl for at være social med dine venner, og at du tænker at det var helt okay. Kan du genkende det?
Det lyder til at dine forældre ikke synes at det var okay, og jeg gætter på, at de prøver at få dig til at forstå det med stuearrest og ved at tage din telefon. Tror du også at det er sådan? De vil sikkert prøve at lære dig, at der er konsekvenser ved alle ens handlinger. Det lyder som en temmelig hård konsekvens, synes jeg. Også taget i betragtning af hvordan du ellers har det.
Man kan sige, at de har ret til det fordi du ikke er 18 år og de derfor bestemmer over dig. Men de skal også passe på dig. Så det er også deres opgave at sørge for, at du er tryg hjemme.
Mange forældre tænker ikke på, hvor slemt det kan være for en 14 årig at blive isoleret fra sine venner. Både med stuearrest og fratagelse af telefon. Jeg ved fra andre unge at det kan føles uudholdeligt. Så jeg forstår virkelig godt, at du ikke magter noget.
Du skriver også at du før har haft selvmordstanker og at du også har cuttet. Du har endda været ud at cutte igen nu for at lindre smerterne. Det fortæller mig, at du har brug for hjælp. Jeg ved ikke om du har fået hjælp til at stoppe selvmordstankerne før? Og jeg ved ikke om du har talt med nogen om, at du har cuttet igen?
Jeg ved heller ikke om dine forældre er helt umulige at tale med. Jeg tænker på, om I måske kan tale sammen på et tidspunkt hvor I ikke skændes? Tror du så I kan tale roligt sammen? Jeg tror, det kunne være godt for jer at få talt sammen om, hvordan du har det. Det bedste ville jo være, hvis de kunne forstå hvordan du går og har det.
Jeg tænker på, at det måske er muligt at I får talt godt sammen og derefter kan finde en anden løsning end at de tager dit simkort, så du ikke både skal være isoleret fysisk og digitalt fra dine venner? Måske har du selv en ide til hvordan du kan rette op på “skaden”.
Det kunne være godt, hvis I sammen kunne finde ud af, hvordan I løser det hjemme, når du fremover træder lidt ved siden af som du gjorde her med den øl. For alle mennesker træder ved siden af en gang imellem. Hvis du har brug for at vide lidt mere om, hvordan du kan tale med dine forældre om det, der er svært, kan du få gode råd her  Kunne det mon hjælpe dig?
Hvis du synes det lyder umuligt at tale med dine forældre, så er der måske en anden voksen du kan tale med. En som kunne hjælpe med at tale med dine forældre. Kan du komme i tanke om en, du er tryg med? En anden voksen i familien? Eller din kærestes eller venindes forældre? Det kunne også være at du har en sød lærer, du er tryg ved. Kan du komme i tanke om en?
Du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder voksne, som er gode til at forstå og tale med unge om deres følelser og som rigtig gerne vil lytte når noget er svært.
Jeg synes allerede du har vist styrke og mod ved at skrive til os nu, hvor du føler at din verden ramler. Jeg tror, at du også kan finde mod til at få talt med dine forældre eller en anden voksen, som måske kan hjælpe med at tale med dine forældre. Jeg håber, at du snart får det bedre og at du finder ud af det med dine forældre.
Jeg sender dig et stort knus
Kærlig hilsen
BørneTelefonen