Forældre overvåger mig!

Mine forældre har en tendens til at kigge ALT igennem på min iPad, iPhone og computer. Jeg føler de overvåger mig konstant, og at hvergang jeg går i seng, så finder de min iPad eller noget.

Her for nylig to jeg også en stress og depressions test … på begge sagde de at det var meget højt, og at jeg burde kontakte en læge eller noget familie. (Jeg ved godt man ikke altid kan stole på sådan nogle steder, men jeg prøvede forskellige steder…). Problemet er bare at pga. overvågningen, stoler jeg ikke på nogen, ikke engang mine “tætteste” venner ved alt om mig … jeg går altid og tænker at folk vil fortælle det videre, eller noget. Det er ret hårdt … håber I kan hjælpe mig!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Jeg kan forestille mig, at det påvirker dig rigtig meget, når dine forældre tjekker din iPad, iPhone og computer. Og det lyder slet ikke rart, den måde det foregår på. For det bliver jo rigtig svært for dig at have et privatliv. Og det har alle mennesker brug for at have.

Ja faktisk har du ret til et privatliv. Og i princippet må dine forældre derfor ikke læse dine beskeder, SMS eller mails på mobil og computer. Lige som de heller ikke må åbne din post. Samtidig er det dog sådan, at dine forældre har ansvar for dig og skal sørge for, at du har det godt. Bliver de derfor bekymrede for, om du har problemer og brug for hjælp, så må de gerne tjekke dine beskeder for at sikre, at der ikke ser dig noget. Men i princippet må de altså ikke gå ind i dine profiler, breve, mails og beskeder. Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/rettigheder/rettigheder-sociale-medier/

Har du haft mulighed for at snakke med dine forældre om, hvorfor de gør det? Jeg kender ikke dine forældres grunde – men vil gerne komme med et bud. Nogle forældre gør det, fordi de er bange for, at deres børn skal komme ud i problemer. Måske føler dine forældre ikke, at du fortæller dem ligeså meget om dit liv, som du gjorde, da du var lidt yngre? Og måske er de lidt bange for at “give slip på dig”. Det er dog vigtigt, at de gør det. For i takt med at du bliver ældre, har du brug for mere frihed og privatliv. Ved at vise dig tillid, får du også mulighed  for at “vokse” og klare nogle ting selv. Det giver vigtig erfaring –  så længe du altid kan komme til dine forældre ved problemer.

Måske har du faktisk allerede prøvet at snakke med dine forældre – eller måske har du haft lyst til at snakke med dem, men ved bare ikke hvordan? Jeg tror, det er en god idé, at du sammen med dine forældre finder et tidspunkt, hvor I alle har god tid til at snakke sammen. Og måske kunne du så starte med at spørge dine forældre, hvorfor de tjekker din telefon og computer? Måske kunne du endda fortælle dem, hvordan det påvirker dig? Der er nemlig den mulighed, at dine forældre slet ikke har været opmærksomme nok på, hvor meget det faktisk påvirker dig.

Jeg tror også, at du og dine forældre måske kunne lave en aftale med hinanden. Måske kunne de på den ene side love dig, at de kun tjekker dine ting, hvis de har en virkelig god grund til at gøre det? Og på den anden side kunne du så love dem, at du altid vil fortælle det til dem, hvis du kommer ud i noget, hvor du får brug for deres hjælp? Og at du vil fortælle dine forældre lidt mere om, hvad du laver på din iPad, iPhone og computer? Tror du, du vil kunne lave sådan en aftale med dine forældre? Hvis dine forældre slet ikke vil lytte til dig – så kan du overveje at få hjælp fra en lærer på skolen. Det kan nemlig godt gøre indtryk på ens forældre, hvis andre voksne taler med dem. Du kan også vise dine forældre mit svar – og så er de meget velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35555557, hvis de har brug for at tale med en rådgiver om, hvordan de finder balancen mellem at støtte og kontrollere dig.

Du skriver, at du har taget stresstest og depressionstest forskellige steder på nettet. Som du selv kommer ind på, kan man ikke altid stole på sådan nogle test. Hvis du fx er ked af det eller sur, når du tager testen, kan det påvirke, hvad du svarer på spørgsmålene i testen. Derfor kan en test på nettet ikke fortælle dig, om du er stresset. Men rådet om at snakke med noget familie (fx dine forældre) er altid en god idé, hvis der er noget, der går dig på. På den måde kan dine forældre bedre hjælpe og støtte dig – og samtidig måske sørge for, at du ikke skal føle dig overvåget.

Der er nogle børn og unge, der fortæller rigtig mange ting om dem selv til vennerne og veninderne. Det er selvfølgelig en god ting at have tillid til og betro sig til nogen. Men samtidig er det også helt i orden, at der er nogle ting, man hellere vil holde for sig selv. Jeg kan forestille mig, at det vil gøre det lettere for dig at have tillid til dine venner og veninder, hvis du og dine forældre får lavet en aftale, så du ikke føler, de overvåger dig. På den måde kan du jo skrive mere frit med dem.

Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer – og at du måske endda har fået lyst til at få snakket om de her ting med dine forældre. Jeg tror og håber på, at I kan finde en god løsning. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.