Brev
Forældre
Hej!
Jeg skriver fordi i den sidste styk tid, mig og min mor kommer op og skændes næsten hver dag… for et styk tid siden, jeg har fået en kæreste og jeg elsker ham og jeg prøver at være sammen med ham så tit så muligt, men min mor synes stadig at jeg er alt for ung til at have en kæreste, og hun synes også at jeg er alt for meget sammen med ham, og at jeg er lige glad med skolen.
Jeg kan ikke lide at komme op og skændes med hende, men jeg føler lige som hun kan ikke forstå mig… For et måned siden, jeg har været til en fest, og jeg drik lidt alt for meget sammen med nogle af mine veninder, og da min mor fandt ud af det, hun blev pisse sur og meget skuffet… det er fordi hun var det perfekte barn da hun var på min ælder og hun har aldrig prøvet at drikke eller ryge eller så nogle ting.
Jeg tror at det er derfor hun kan ikke forstå mig! Jeg var så kuriøst! Alle pigerne fra min klasse har prøvet at være fuld før!
Jeg vil ikke have at hun er skuffet og sur på mig! Jeg vil gøre hende glad og stolt af mig, men hun skal også forstå at jeg vil prøve nogle nye ting. Hun synes stadig at jeg er en lille barn og det irriterer mig!
Jeg ved ikke hvad jeg skal lave… pls help!
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige
Tak for dit brev, hvor du rigtig fint beskriver det dilemma, som mange teenager oplever- nemlig , at man gerne vil prøve/afprøve nye ting og samtidig respekt for forældre og deres normer. Du er i gang med at gøre erfaringer, som skal være med til at forme dig som menneske.
For mange forældre er det svært at forstå at deres barn pludselig er blevet teenager. Ingen forældre er perfekte, men ofte prøver forældre at beskytte deres barn mod de ting, som de mener kan skade barnet eller gøre det ondt ved at sige nej til ting.
Bag din fine beskrivelse af din situation fornemmer jeg også et menneske, som trods afprøvning af fest, kæreste, drikkeri  også værdsætter sin mor. Kan det derfor være en mulighed, at du skriver nogle ting ned om, hvad du gerne vil, f.eks.: Være sammen med din kæreste, til fest, drikke øl og derefter laver nogle aftaler med din mor ud fra disse punkter. Hvor længe du og kæresten må være sammen, hvornår du skal komme hjem efter fest, hvor meget du må drikke, passe skolen osv.
Lav nogle klare aftaler f.eks. skal der ordnes lektier inden du er sammen med din kæreste, skal du gøre rent, vaske op eller andet for at komme til fest og vis, at du kan holde aftalerne. Det kan være en måde at vise, at du både tager ansvar for dig selv og at du også respekterer din mor.  Aftal evt. om de skal ændres efter en periode.
At få sat ord på det der frustrerer eller bekymrer kan til tider også give løsninger. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, du kan bruge mine råd ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen