Brev
Føler mig ikke hjemme
Hej
jeg er en pige på 14 år. Jeg har det rigtig svært der hjemme, fordi jeg ikke føler mig velkommen i familien, det er alitid mine to søsken der er sammen og min forældre der er sammen.
Mine forældre bliver nemt sure på mig over at jeg roder på mit værelse, hvilket mine andre søskende også gør. Jeg kan ikke klare det mere, og tænkte på om man på nogen måde kunne komme væk fra sin familie noget tid.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusinde tak for dit brev. Det var en rigtig god ide at skrive til os. Det er flot at du fortæller om dine følelser og tanker om, at det er svært for dig at være derhjemme.
Jeg kan godt forstå, at du har det rigtig svært derhjemme, når du ikke føler dig velkommen i familien. Det lyder lidt som om, at du måske kan føle dig lidt alene i din familie, fordi dine to søskende altid er sammen og fordi dine forældre er sammen. Har du det sådan?
Jeg sidder og tænker på om du mon har haft det sådan længe eller om det er nogle tanker der næsten lige er kommet? Jeg spørger, fordi jeg har talt med rigtig mange unge, som har haft det på samme måde som dig. Hvis man har haft det sådan i længere tid, så er det ret almindeligt, at man får en trang til at komme væk fra sin familie.
Det bliver endnu mere frustrerende, fordi man som 14-årig ikke har de store muligheder for at flytte hjemmefra, og man derfor virkelig godt kan føle sig fanget i situationen. Jeg ved ikke, om du også kan have det sådan nogle gange?
Jeg får lyst til at tale med dig om det, måske har du lyst til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og fortælle lidt mere om, hvordan du har det. Kunne du tænke dig det?
Der er rigtigt mange børn som skriver og ringer til BørneTelefonen, fordi de har det svært hjemme. Jeg kan godt forstå hvis det er lidt skørt, men jeg har en million spørgsmål til dig, jeg får virkelig lyst til at høre mere om, hvordan du har det.
Jeg tænker på om du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det? Måske synes du, at det er svært at få talt med dine forældre om dine følelser, om at du får mere skæld ud end dine søskende, og om at du ikke kan holde det ud i familien længere. Måske kan du prøve at vise dem dit brev og mit svar?
Det er somme tider, at det slet ikke er gået op for de voksne, at deres børn ikke har det godt derhjemme. Når de læser brevene går det pludseligt op for dem. På den måde kan I måske finde ud af det og få snakket om det, der gør dig ked af det.
Der er nogle forældre, som kan have lidt svært ved at forstå alle de tanker og følelser, man har, når man er teenager. Hvis dine forældre læser dette brev, kan vi jo lige fortælle dem, at der også er en telefon, der hedder ForældreTelefonen 35555557. Her kan man få råd om hvordan man kan hjælpe sine børn, når de har det svært.
Hvis ikke du har lyst til at snakke med dine forældre om det lige nu, har du måske en god veninde eller ven, du kan snakke med? Det plejer at hjælpe at tale med nogen, om de svære tanker man går rundt med. Måske hjalp det allerede lidt, da du sendte dit brev til os.
Men det er vigtigt at dine forældre ved hvordan du har det derhjemme. Ellers er det svært for dem at lave om på, hvordan de er over for jer børn.
Du spørger, om man på nogen måde, kan komme lidt væk fra sin familie i nogen tid. Jeg ved jo ikke, om det er sådan for dig, men jeg kommer til at tænke på, hvad Corona og nedlukning gør ved rigtigt mange børn og familier.
Der er rigtig mange børn, som snart ikke kan holde ud at være “fanget” derhjemme længere. Fordi skolen og alle foreningerne er lukket er man hjemme i familien næsten hele tiden. Børn ringer til BørneTelefonen og fortæller om, at de er triste og at der er mange skænderier hjemme.
Når en familien går op og ned af hinanden så længe uden at komme ud til hver sit, kan alle godt blive temmelig bimse. Så er det vigtigt, at man får snakket sammen om det.
Tror du, det kan handle om at I er hjemme og trænger til at komme tilbage til hverdagen? Eller handler det om noget helt andet for dig? Det kan også være, det handler om begge ting.
Hvis det også var svært før Corona, så kan du måske snakke med en lærer du stoler på, om det. På skolen kan de hjælpe med at få kontakt til kommunen, som har noget der hedder et familiehus som kan hjælpe børn, som har det svært i familien.
På BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Vi har noget der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan lytte til dig og hjælpe med at sætte ord på dine tanker og ønsker i mødet med kommunen.
Vi kan både hjælpe med at tage kontakt til kommunen og gå med til møder. Det er helt gratis. Hvis du tror, at det er noget for dig, så kan du ringe direkte til bisidderne på 35 55 55 59 (tast 2). Så kan vi sammen finde en løsning, så du kan få det bedre derhjemme.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og jeg håber at du snart får det bedre hjemme.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os igen. Vi vil altid gerne tale med dig og høre om hvordan du har det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen