Brev
Føler mig ikke glad hjemme
Hej.
I min familie køber vi gaver til hinanden for vores egne penge. Jeg har ikke særlig mange penge og kan ikke kæbe gaver til min storebror. Mine forældre bliver mega sure på mig og siger jeg skal få styr på min økonomi. Det forstår jeg også godt.
Jeg har også købt en gave til min kæreste. Den kostede ikke så meget, men købte også noget andet for min kæreste og mig som var lidt dyrt. Det viste sig at vi blev snydt for det. Så der mistede jeg ret mange penge. Jeg ville ikke have min bror skulle se det, fordi jeg ville jo ikke sige jeg ikke kunne købe ham en gave.
Da min bror kommer hen for at se hvad min far laver så griner min far af mig og det samme med min bror. Jeg følte ikke det var sjovt at skulle miste sine penge på ingenting, og jeg følte bare jeg var den dummeste i hele verden.
De begynder at grine sammen og viser mig hvor grimt han synes det var. Jeg synes ikke det var særlig grim og det ville betyde noget for min kæreste og mig.
Jeg kigger stille og roligt ned i bordet for ikke at blive stik tosset, det hele sker så hurtigt jeg ikke engang når og tænke mig om hvad det sker. Jeg smadrer min telefon ned i bordet og den var lige ved at ramme min far. Min far bliver mega sur, og jeg begynder at løbe ind på mit værelse og låse døren.
Jeg følte virkelig min far overtrådte min grænse, jeg kunne ikke lide han skulle gøre grin med det på den måde. Jeg blev så ked af det. Det betød så meget for hende og mig, og så blev vi snydt og så skal min bror og far grine af det.
Jeg har snakket med min mor om det og hun siger jeg skal tage en snak med min far om det, og hvis jeg ikke finder en løsning med min far, så ved jeg virkelig ikke om jeg har lyst til at bo sammen med ham mere.
Jeg har aldrig følt mig som en dummere person end nogensinde før. Og jeg er virkelig ked af det.
Håber I kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal gøre med min brors gaver og hvad jeg kan gøre med min far hvis det ikke går. Tak fordi du læste.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Det kan godt være svært sådan noget med gaver og økonomi. Det kan være et problem for mange voksne mennesker også. Jeg vil forsøge at komme med et par råd og ideer til dig.
Du skriver, at du selv skal betale for alle gaver, og at dine forældre bliver sure over, at du ikke har styr på din økonomi, så du kan købe en gave til din storebror. De fleste 16-årige har jo ikke så mange penge, så jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at få pengene til at række til det hele.
Derfor må du nok ud og tænke lidt kreativt. Du kan jo give din storebror en oplevelsesgave. Det kunne være noget, der ikke rigtig koster nogle penge, som I kunne gøre sammen. Det kan også være en tur på café eller noget andet, som I kunne hygge jer med sammen.
Så kan du give ham gaven og så sætte en dag af efter nytår, hvor I kunne indløse den. På den måde skal du først betale gaven i en anden måned, hvor du har penge igen. Giver det mon mening for dig?
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig gal og ked af det over, at din far og storebror griner af, at du har mistet nogle penge. Det lyder rigtig tarveligt. Det er rigtig frustrerende at miste penge, og det er da slet ikke sjovt, at andre griner af det.
Jeg vil give din mor ret i, at det vil være en god idé at snakke med din far om det. Fortæl ham, at du i forvejen er ked af det og måske også en smule flov over at have mistet de penge. Så hjælper det ikke, at de griner af det. Du kan jo spørge din far om han aldrig har mistet penge eller gjort noget, som han blev rigtig ked af.
Jeg tror, at alle kender den følelse, som du sidder med og har prøvet at føle sig snydt. Det er ikke rart! Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er en svær snak at starte med din far. Måske kan du få din mor til at hjælpe dig? Så kan hun hjælpe dig med at få sagt de ting, som du så fint får beskrevet i dit brev.
Andre unge synes sommetider, at det er nemmere at vise deres brev og måske også vores svar eller skrive et brev til deres forældre. Er det måske en mulighed for dig?
Du har været rigtig god til at beskrive din situation i dit brev. Jeg tænker, at du skal forsøge at få snakket med din far om det og på den måde få løst jeres konflikt.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen