Brev
flytning
kære børnetelefonen.
jeg er en pige på 16 år som har et par spørgsmål som jeg meget gerne vil have svar på.
jeg har i en længere periode haft problemer med mine forældre hvor kommunen har været indblandet, og nu kan jeg ikke klare at være hjemme mere.
vi har også i ca 3-4 måneder været til nogen møder inde ved noget familie ting (kan ikke huske navnet).
jeg er blevet slået på og ”mishandlet” og jeg føler bare at kommunen er ligeglad med det.
så derfor vil jeg gerne flytte, men jeg har ik spurgt mine forældre om det er i orden.
1: men mine spørgsmål er om jeg godt kan flytte uden mine forældres tilladelse, eftersom de har slået på mig og at kommunen er indeblandet.
2: giver kommunen tilskud til lejligheden hvis man flytter og er under 18 hvis man har problemer i hjemmet.
knus den 16 årig pige fra herning.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16,
Det lyder som om, der foregår nogle voldsomme og meget bekymrende ting hjemme ved dig, der bestemt ikke er i orden.
Det er godt at høre, at du/I taler med kommunen om alt det, der er svært derhjemme. Desværre kan man kan nogen gange opleve, at sagsbehandlingen går lidt langsomt, eller at kommunen ikke gør nok for at hjælpe et barn. Der er mange hensyn, der skal tages, og mit bedste råd er derfor, at du taler med din sagsbehandler igen, så du sikrer dig, at de forstår og hører din version. Derudover kan du også spørge mere ind til, hvad næste skridt er, og hvilke muligheder du har for at flytte.
Jeg bliver nysgerrig på, om der mon er andre, der ved, hvad der foregår hjemme ved jer? Er der nogen, du stoler på, som ved, at du er blevet slået og ikke ønsker at bo hjemme? Jeg tænker, at det er nogle store og svære oplevelser at gå med helt alene. Så jeg håber, du har modet til at dele det med en, du har tillid til.
Du spørger, om man kan flytte hjemmefra uden ens forældres tilladelse. Det kan man som udgangspunkt ikke, men i sager hvor børn eller unge er udsat for vold derhjemme, gælder der nogle andre regler. Jeg vil anbefale dig at kontakte Børns Vilkårs Bisidderkorps for at høre om muligheden for at få tilknyttet en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan støtte og hjælpe dig med at tage med til møder i kommunen. Bisidderen ser tingene ud fra dit perspektiv og sikre, at din stemme bliver hørt. Du kan læse mere om bisidderordningen på https://bornetelefonen.dk/bisidder.
Det er svært for mig at svare på, om kommunen vil hjælpe dig med økonomisk støtte til en lejlighed, og hvilken ordning og hjælp de i dit tilfælde vil vurdere er den bedste. Bisidderen vil kunne hjælpe dig med at få stillet alle sådanne spørgsmål til kommunen, som du gerne vil have svar på.
Jeg tænker, at en bisidder vil kunne være en stor hjælp for dig, og at han/hun forhåbentlig vil kunne være med til at gøre, at du bliver taget alvorligt at kommunen, så du ikke længere skal føle, at kommunen er ligeglad med dig. Den bedste måde at kontakte vores bisiddere på, er ved at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116 111 og fortælle dem, at vi har skrevet sammen, og at du gerne vil have en bisidder. Du kan også skrive ind på Børnechatten eller på vores SMS.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover
Med venlig hilsen
BørneTelefonen