Brev
Far på dating sider
Hej
Jeg har en far, en mor, og en lillebror. Udefra er min familie helt normal, men jeg har lige opdaget noget om min far.
Jeg har i lang tid vidst at han så porno, men så, for et par dage siden, var hans telefon åben, og jeg så at han var inde på dating.dk. Jeg gik bare ud fra, at han var kommet til at trykke på en reklame, men så så jeg ham inde på det igen. Og så (det var måske forkert af mig) gik jeg ind på dating.dk og søgte på ham.
Hans profil var der, og der stod en masse ting om ham der var rigtige (højde, hårfarve osv), men så skrev han at han var single men havde delebørn. Og han er altså gift med min mor, og har mig og min lillebror.
Jeg ved ikke om min mor ved det, det tror jeg ikke, og jeg føler jeg burde fortælle hende det. Jeg er bare bange for, hvad der ville ske, og jeg tror ikke jeg kan få det sagt.
Er det bare mig der overreagerer, og hvis ikke, hvad foreslår i så jeg gør?
Hilsen den forvirrede pige, der troede hendes familie var som den skulle være
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og måske også lidt overrasket og skuffet over din opdagelse? Jeg synes, det er ærgerligt, at din far ikke har formået at holde sine interresser for sig selv. Det er ikke meningen, at børn skal blandes ind i de voksnes forhold. Og du står i et svært dilemma nu. Normalt ville jeg skrive, at tvivlen skulle komme din far til gode, men nu hvor du har været inde og se, at han rent faktisk har en profil, er det svært at tro, at der er tale om en fejl eller misforståelse.
Jeg kan godt følge dig i, at du har lyst til at fortælle din mor om din opdagelse, men at du er bange for hendes reaktion. Uanset hvad du beslutter dig for at gøre, og hvordan dine forældre reagerer, skal du vide, at det på ingen måder er din din skyld.
Sådan som jeg ser det, kan du vælge at ignorere din opdagelse, og forsøge at komme videre, og lade dine forældre om deres forhold. Ville det være muligt for dig, tror du? Hvis du synes, det er svært at glemme, og du føler at de skal vide, hvad du har set, så kan en anden mulighed være at vise dem dit brev og mit svar? Kunne det være en idé at vise dem begge dit brev og mit svar, og på den måde lade det være op til dem at få snakket om, hvad der sker. Som du selv er inde på, ved vi ikke, om din mor har allerede har kendskab til din fars dating profil eller ej. Uanset hvad tror jeg det er vigtigt, at du gør det, du føler, du har det bedst med.
Hvis du har brug for at tale yderligere om, hvad du kan stille op, er du til hver en tid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Du kan også sms eller chatte med en rådgiver. Jeg håber, der snart kommer ro på derhjemme, så du ikke skal gå rundt med disse bekymringer for dine forældre. Du er en sej og omsorgsfuld pige, der tydeligvis holder meget af din familie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen