Brev
Familie problemer
Hej
Jeg er en pige på tretten, har to søstre. En på seks og en på ti. Jeg har en mor og en far, ingen skilsmisse, faktisk ser den udefra ud til at være en rigtig god familie. Men når man selv er en del af den, er der nogen problemer. Min mor begynder at udvikle et rigtig stort temperament. Da jeg var lille, var det meget sjældent at hun blev sur, og jeg var altid bange for hende når hun flippede ud.
Nu er det faktisk ret normalt og jeg siger hende tit imod når hun flipper ud. Grunden til denne forandring er uden tvivl den mindste i vores familie. Vi kalder hende Klara (det er ikke hendes rigtige navn). Klara er meget støjende og lader ikke min mor i fred et split sekund. Hver gang jeg er glad og fortæller en historie om min nye skole, mine nye venner eller opstarten på min fritidsinteresse, gør hun mig altid i dårligt humør ved at afbryde og larme.
Min mor plejer ALTID at sætte Klara først i hierarkiet. Det pisser mig af. På et tidspunkt fortalte jeg glad om en tur jeg havde været på da Klara (den uopdragne, utaknemmelige lille skank), som altid, skulle afbryde med de mest ligegyldige ting. “mor, hold min taske, ved du hvad min lærer hedder…” (jeg vrænger) og min mor ville altid lytte til hende i stedet for mig der langsomt men sikkert ville blive mere og mere godt og grundigt gal i skralden.
Og så når hun bliver stresset og flipper ud over at for mange snakker til hemde på en gang, ville hun give mig skylden! Jeg tager mindre og mindre hjem og prøver så vidt som muligt at undgå at være derhjemme. Det lyder sikkert fjollet, men efter at have levet sådan her i et par år, bliver man fucking træt af det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet. Jeg kan sagtens forstå, at det er hårdt for dig lige nu. Det lyder til, at det er dig, der får al skraldet, når din mor føler sig travl.
Først vil jeg sige til dig: Jeg bliver helt varm i hjertet, når jeg læser, hvordan du gerne vil dele din oplevelser med din mor. Din mor er heldig at have dig som datter. Det er bestemt ikke alle, der gider fortælle om deres hverdag til deres forældre. Håber, du holder fast i det , det vil også være med til at hjælpe dig til at få et godt forhold til din mor igen.
Har du snakket med din mor om, hvordan du har det….? Det er vigtigt, at din mor ved, hvordan du har det for at kunne ændre på det. Jeg tænker, at du skal hjælpe din mor til at få øje på, at du faktisk ikke har det godt og ikke føler dig set og hørt i jeres familie. Det er super vigtigt, at din mor forstår, hvordan hendes følelsesudsving påvirker dig.
Hvordan ville det være, hvis du spurgte din mor, om I sammen kunne drikke en kop te en dag, hvor dine små søskende ikke var der? Eller måske kunne du foreslå at gøre det på en café eller i skoven. Jeg ved godt, at sådan en samtale kan være svær at tage hul på, men du kan som en hjælp bruge dit brev og svaret til os.
Hvordan ville det være, hvis I fik aftalt, at I en gang hver 14. dag havde en mor datter eftermiddag bare dig og din mor? Det kan tit være en hjælp, at have et system når man skal finde hinanden igen.
Forældre kan godt blive kede af at få sandheden at vide, når de ikke er gode nok, men de kan ikke ret godt holde til at blive holdt ude, hvis deres børn har det skidt og vælger familien fra. Du skal huske på, at det er dine forældres ansvar, at du har et trygt og godt hjem.
Måske er det nemmere at skrive et brev til din mor, hvor du fortæller hende, hvordan du har det med hendes humørsvingninger, og at du faktisk ikke bryder dig om at være hjemme, når hun er sur.
Ved at skrive et brev, kan du aflevere/lægge det til hende, så kan hun læse det, når hun har tid. På den måde, får hun tid til at tænke over, hvad du skriver til hende. Du kan skrive i brevet, at du gerne vil snakke med hende om det, men du vil ikke have, at hun bliver så sur på dig. Hvad tænker du om den løsning?
Hvis det hele er lidt for meget lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen