Familie

Jeg er en pige på 13 år jeg har et stort problem med min familie.

min mor og far er altid sure på mig og mine to søskende på 7 og 11 år, min far kan blive så sur at han råber og skriger så jeg bliver helt bange og min mor går til psykolog fordi hun ikke kan styre os.

Når mig og mine søskende skændes sparker og slår vi hinanden jeg hadder min ene lillesøster. der er mindst et skænderi om dagen og der er altid en der ender med at græde. Jeg kan ikke klare mer jeg har ikke lyst at bo her mere hvad skal jeg gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige…

Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du skriver her til. Det får mig til at tænke, at du er en pige, der virkelig gerne vil have, at tingene kunne være anderledes.

Du skriver, at du ikke længere har lyst til at bo hjemme… Det er dine forældre og kommunen, der kan bestemme, om et barn ikke længere skal bo hjemme hos sin familie. Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp, hvis du og din familie fik en rådgiver, der arbejder på kommunen. Jeg ved det ikke måske du allerede har én?

Hvis ikke du har en rådgiver, kan du evt. selv ringe op til kommunen og bede om at tale med én, der arbejder med børn og familier der har det svært? Hvis ikke du rigtigt har lyst til det, kan det måske være, at du har en sød lærer, du kan tale med? Lærere ved eller kan i al fald finde ud af, hvem de skal kontakte på kommunen for at fortælle om, hvordan du har det… Jeg ved det ikke, men måske du og din mor sammen kunne tale med dem på kommunen om, hvad der er svært hjemme hos jer?

Det kan være rigtigt svært at gå alene til kommunen og svært at huske at få sagt alt det, man gerne vil sige. Det er min erfaring, at det er godt at tage en voksen med, som kan være der for en under samtalen. Man kan tage en voksen med, man i forvejen kender og stoler på. Det kan måske være en lærer eller en pædagog…? Hvis du ikke selv kender en voksen, som du tror ville være god at tage med til sådan et møde, så vil jeg foreslå dig, at du får en bisidder med fra Børns Vilkår.
Børns Vilkår har nemlig folk i hele landet, der tager med børn og unge til møder med kommunerne, og som hjælper dem med at få den hjælp, de har brug for. Du kan læse lidt mere om bisidderne

her

!

Du kan også få mere at vide om bisidderne, hvis du ringer til BørneTelefonen gratis og anonymt på 116 111. Hvis du så beslutter dig til, at du gerne vil have hjælp fra en bisidder, så kan du fortælle rådgiveren, hvem du er og hvor du bor; så kan rådgiveren sørge for, at en bisidder ringer/ skriver direkte til dig.

Jeg kan ikke love dig, at du kommer til at bo et andet sted... Jeg ved, at rigtig mange kommuner og rådgivere først og fremmest prøver at kigge på, om de kan hjælpe hele familien til at få det bedre sammen. Det gør man, da de fleste børn har det bedst med at være hos deres forældre, også selvom det engang imellem er svært… Der er mange kommuner, der har nogle familiecentre eller noget andet, hvor de laver familiebehandling. Hvem ved? Måske det kunne være noget for jer?

Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar. Hvis der er noget, du ikke synes jeg har fået svaret ordentligt på, eller hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan skrive til os via BørneChatten, men du kan også som jeg skrev tidligere ringe til BørneTelefonen på 116 111. Både på BørneChatten og på BørneTelefonen sidder der søde voksne, der er klar til at give råd og vejledning.

Mange venlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.