Brev
Er jeg ved at blive psykopat?
OBS: Navne og stednavne er fjernet af hensyn til afsenderens anonymitet.
Kære BB
Jeg er en pige på 14 (bliver 15 til sommer)..
For to år siden flyttede jeg hjem til min far, fordi min mor ikke kun have mig mere, jeg blev meget ked af det, fordi jeg følte at jeg ikke ville se min far, men jeg havde intet valg 🙁
Lige da jeg flyttede hjem til far skulle jeg også flytte skole, jeg havde det meget godt på min gamle skole, men min far synes ikke at det var en god skole, så jeg flyttede skole.
Jeg har nu gået et år på den nye skole, jeg har ingen venner, jeg skærer i mig selv på skolen, der ingen voksne der lytter til mig og har også det sidste haft selvmords tanker.
Det er dog ikke kun skolen, der har givet mig de tanker, det er også min far, jeg følger at jeg er i et fængsel derhjemme,
her på det seneste har vi råbt rigtig meget af hinanden, og jeg er meget træt af det, han er også begyndt at sige at jeg kører ham psykisk ned.
Hvad skal jeg gøre?
Mvh Line
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan forstå, at der i de sidste to år er sket store forandringer i dit liv. Det er både svært i skolen og derhjemme. Det skal ændres! Og derfor er det så godt, at du skriver herind.
Du skriver, at der ikke er nogle voksne, der lytter til dig. Hvem er det mon, du har forsøgt at tale med? Din far? De voksne på skolen? Og hvordan har du mon forsøgt at fortælle, hvordan du har det?
Indimellem kan voksne være meget ”blinde”. Det kan også være, at din far ikke rigtig hører det, du fortæller. Måske forstår han slet ikke, hvor svært du har det. Måske har han brug for, at du forklarer ham det på en anden måde. Fx kunne du skrive et brev til ham, hvor du fortæller, at du er rigtig ked af, at I ikke kan snakke ordentlig sammen. At du ville ønske, at tingene var anderledes. At du savner ham som din far og støtte. Hvordan tror du mon, han vil reagere, hvis du skrev det til ham? Du kan jo overveje, om det kunne være en mulighed at prøve.
En anden mulighed er at tale med en anden voksen. Fx din mor eller en voksen fra skolen. Det er faktisk lærernes ansvar at sørge for, at du trives i skolen - og det gør du ikke nu. Måske kan I sammen finde ud af, hvordan du bedst kan få det bedre i skolen. Prøv at tænke på, hvem du helst vil snakke med eller skrive til - og du kan jo bruge dit brev her til at fortælle, hvordan du har det.
Det kan også være, at du har brug for at snakke lidt med en professionel. På alle skoler har man en skolepsykolog. Måske kunne det være rart at tale lidt med ham/hende? Det er også noget, som ens lærer kan hjælpe med. Eller måske har skolepsykologen faste dage på skolen, hvor der er mulighed for at gå hen og snakke lidt.
Det er vigtigt, at du husker på, at du har ret til at have det godt. Du skal derfor ikke stoppe med at fortælle de voksne, hvordan du har det - for det er dem, der skal hjælpe dig. Jeg håber derfor, at mit svar har givet dig mod på at prøve at tale med de voksne igen. Måske er der også en voksen på den gamle skole, som du kan snakke med og få hjælp til det du kæmper med?
Og husk, at du altid er velkommen hos os på BørneTelefonen på 116111.
De allerbedste tanker
BørneTelefonen