Depression

Jeg tror at jeg har depression.

Jeg har prøvet at tale med mine forældre om det men de tager det ikke seriøst. Selvom jeg siger at jeg ikke sover godt min appetit er dårlig og jeg ikke kan huske hvordan det er at være inderligt glad.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre når mine forældre ikke vil hjælpe for jeg kan ikke lide at sige det til nogle andre.

Jeg håber at i har en ide.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år,

Tak for dit brev. Jeg kan læse at du måske er lidt ked af, at dine forældre ikke helt forstår, at du har brug for deres hjælp.

Du skriver, at du tror at du har en depression. Jeg fornemmer, at du har undersøgt lidt om det, ud fra de ting, som du fortæller til dine forældre. Det er rigtig fint at du undersøger hvad der måske kunne være med dig, når du ikke føler dig glad. For nogen kan det også handle om at være i puberteten, hvor hormonerne i kroppen også kan være med til at påvirke vores humør. Uanset hvad, så er det vigtigt at få talt med nogen, og få hjælp til det.

Depression er en alvorlig lidelse, og det vil være godt at du kom forbi din læge. Lægen kan hjælpe med at finde ud af om, det kan være en depression du har eller det er noget andet, som du har brug hjælp til. Du kan høre dine forældre om, de vil bestille en tid hos lægen, ellers kan du også selv ringe til lægen og få en snak om, hvordan du har det. Nummeret til din læge står på dit gule sundhedskort. Lægen har ofte telefonkonsultation 8-9, men måske har din læge telefontid på andre tidspunkter. Din læge kan også hjælpe med at snakke med dine forældre om det, som du taler med lægen om.

Det er vigtigt at du får hjælp, hvis du går og er trist til hverdag. Jeg synes bestemt at du skal snakke med dine forældre igen. Det kan være svært at snakke om alvorlige ting, men det vil være godt for dig at få fortalt, at du ikke er glad og er bekymret for om du fejler noget.

Kunne det være en idé at sende en sms til dem, så de ved at du har noget vigtigt at snakke med dem om? Du kunne foreslå et tidspunkt, hvor I kunne snakke sammen, uden at blive forstyrret.

Synes du ikke det er en mulighed at snakke med din mor og far igen, synes jeg, du skal tale med andre voksne, som du kender og har tillid til. Ville det være en idé?

Jeg håber meget at du får hjælp til at få det bedre rigtigt snart. Det er vigtigt at du får det bedre og bliver glad igen.

Har du det svært eller har du brug for at snakke med en voksen, er du altid velkommen til at ringe  eller skrive til BørneTelefonen 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.