De skændes hele tiden om mig

Hej BørneBrevkassen..
Jeg er en pige på 12 år, og mine forældre skændes uafbrudt, og det er kun p.g.a mig. Jeg er tit sammen med en rigtig god ven. Han er rigtig sød og har hjulpet mig igennem rigtig meget. Han er bare 17 år. Min mor vil ikke have at jeg er sammen med ham, fordi hun siger at han vil voldtage mig, og alt muligt. Jeg har kendt ham i et år nu.

Hvad skal jeg gøre for at fortælle min mor at han ikke vil gøre mig noget, og at vi er bare er venner? Der er også et andet problem. Jeg går ude i en ungdomsklub, hvor man skal være 13-18 år for at komme. Der mødte jeg en virkelig sød dreng på 16 som jeg blev forelsket i. Min mor fandt ud af at jeg var mødtes med ham hemmeligt nogen gange, og han havde spurgt på facebook om jeg var liderlig.

Jeg har prøvet at forklare min mor at han er en almindelig dreng, som går i 1.g som passer sine lektier, og arbejder i Imerco, og han vil ikke gøre mig noget, men min mor siger hele tiden at hun vil melde ham til politiet og ødelægge hans liv.

Men der kommer jo til at gå rygter om mig og min mor også har jeg ikke flere venner tilbage fordi de hører det. Også bagefter siger hun at det bare er for at beskytte mig, men jeg syntes hun er alt for overbeskyttende. Jeg ville faktisk gerne have at hun var ligeglad.

Ham jeg er forelsket i gør alt for mig. Han køber taletidskort så han kan skrive med mig, uden mine forældre finder ud af det. Han ændrer sit navn og billed på facebook, så jeg også kan skrive med ham der. Han betyder alt for mig. Og han er faktisk også den eneste der elsker mig.

Min mor kalder mig: møgluder, luder, omgangsluder og møgkælling, fordi jeg næsten kun er sammen med drenge og hun tror jeg går i seng med dem, og det gør jeg ikke. Jeg prøver at forklare hende at jeg er blevet ældre og at alle andre piger og er sammen med drenge, men jeg må ikke være sammen med drenge. Håber virkelig at i vil svare.

Kærlig hilsen pigen der virkelig gerne vil have noget hjælp.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det lyder absolut ikke rart, sådan som tingene foregår hjemme hos dig. Jeg synes heller ikke, det er acceptabelt, at din mor taler sådan til dig. Du skriver, at du tror det nok er fordi, din mor mistænker dig for at have sex med de drenge, du kender. Måske er din mor nervøs for, at du skal involvere dig for meget, måske tænker hun, at du er for ung til at ”binde dig”.

Jeg tænker, om du mon kunne overbevise din mor om, at du ikke er seksuelt aktiv? Fortæl hende, at de 2 drenge du kender er dine gode venner, faktisk rigtig gode venner. Du er heldig at have 2 så gode venner, og det er også dejligt for dig, at du faktisk er blevet forelsket i den ene af drengene. Din mor vil måske ændre sin holdning til dig og det du foretager dig, hvis du er åben og ærlig overfor hende.

Ofte reagerer forældre som din mor, når deres døtre begynder at interessere sig for ”det modsatte køn”, de kan blive overbeskyttende, kontrollerende og mistænksomme. Det er jo egentlig ikke så mærkeligt, hvis man tænker over det, for hvis ens forældre intet aner om hvad, deres teenagebarn foretager sig, så får deres fantasi frit spil og så kan de måske forestille sig det værste... Men hvis du ”åbner op” og betror dig til din mor, fortæller hende om noget af det, der sker i dit liv, så kan det være, at hun vil slappe mere af og tro mere på dig. På den måde vil du måske kunne få et ok forhold til din mor, et forhold hvor I begge to respekterer hinanden og har tiltro til, hvad den anden foretager sig.

Du skriver ikke noget om din far, ud over at din mor og far skændes meget om dig. Din far bekymrer sig sikkert også, så jeg tænker, det måske også ville være godt at tale med ham om dit liv? Måske kunne du fortælle dem begge to, hvordan du har det, og hvis det er svært, så vis dem eventuelt dit brev her til BørneBrevkassen... Prøv om ikke du kan få dine forældre til at forstå dit liv, og gøre dem forståeligt, at du gerne vil være fornuftig, og at de kan tro på dig. Det ville være rigtig godt, hvis I kunne få sådan en snak.

Synes du ikke, du kan bruge de forslag, jeg er kommet med, så overvej om du kunne ringe til BørneTelefonen, på 116 111, det er gratis og du kan være anonym.

Held og lykke fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.