Brev
Bekymring
Kære BørneTelefonen
Jeg skriver ind med et ikke så alvorligt problem , men det er et problem som fylder meget hos mig.
Jeg har en rigtig stor tindens til at bekymrer mig over økonomi. Og det startede da min far og mor blev skilt, altså min mor blev alene så det er jo ikke så mærkeligt at jeg bekymrer mig, når nu det kun er os der bor sammen.
Jeg har så på en eller anden følt at jeg måtte tage ansvar selvom at det ikke er et voksent ansvar,men et ansvar om at være fornuftig og hjælpe med at tænke hvad vi skal bruge vores penge på.Vi har ikke problemer med økonomien og det er ikke fordi at vi er i penge problemer overhovedet. Det har mere noget af gøre med at jeg ikke kan styre min bekymring om vores penge, og at jeg altid siger” ej det skal vi ikke købe vi skal spare” og jeg må indrømme at jeg heller ikke er billig(det er man jo aldig når man bor hjemme) men jeg tænker mig virkelig om i forhold til hvad min mor skal betale for mig.
Jeg har så brug for hjælp til at få en kontrol over den bekymring som jeg ikke selv kan styre.
Tak på forhånd
Mvh den bekymrede
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Det er super godt, at du har skrevet. Vi svarer på alt, hvad der kan være en bekymring for de unge, og jeg forstår godt, at du føler, som du gør, når du og din mor er alene, efter dine forældre er blevet skilt.
Jeg ved fra andre unge, at de oplever at gå ind og tage ansvar eller bekymre sig om et område, når deres forældre bliver skilt. Det er som om, at man, uden at tænke så meget over det, tror, at man skal udfylde den rolle, som den ene forældre havde.
Jeg tænker, at det er rigtig godt generelt at tænke over, hvad man bruger sine penge til. Du lyder til at være meget ansvarsfuld, og en datter man kun kan blive varm i hjertet af. Du passer på familien, men det må ikke fylde så meget, som det gør lige nu indeni dig. Du beskriver så flot, at det er et voksen problem, som din mor skal have styr på, og det har du ret i.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at din mor ved, hvor meget du tænker over det med jeres økonomi, og at I sammen finder en måde, hvor du begynder at øve dig i ikke at tænke over det, og din mor støtter dig i det. Din mor skal vide, hvordan du har det, ellers har hun ikke en chance for at kunne støtte dig.
I kunne aftale at snakke om lige præcis den bekymring en gang om ugen, så I sammen ved at feks. om onsdagen til maden, skal I lige omkring, hvordan det går, og hvilke tanker, du har haft omkring økonomien.
Måske kunne du også lave en aftale med din mor om, at når du bliver ramt af tanken, der bekymrer dig, skriver du den ned i en lille bog, så den kommer ud af hovedet, og så kan du også bedre huske, hvilken situation, du kom til at tænke over økonomien. Måske tænker du, at det lyder fjollet, men det er så vigtigt, at du får dine tanker ud af hovedet. Man kan sige, at du har taget det første skridt ved at skrive til os, og det skal du holde fast ved.
Måske har din mor brug for at snakke med en voksen om, hvordan I bedst få dine tanker vendt, så kan mor ringe til ForældreTelefonen  35 55 55 57, hvor der sidder voksne som er vant til at snakke med forældre, der gerne vil have råd til at kunne støtte deres unge.
Hvis du tænker, at det hele bare er for meget, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen.