Brev
Behøver jeg at fortælle alt?
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på fjorten år. I min familie føler jeg mig ikke rigtig tryg og føler ikke rigtig at jeg kan have nogen hemmeligheder, især ikke når det gælder drenge osv. Det er ikke fordi min familie er dårlig eller noget, jeg har det bare bedst med at holde ting for mig selv.
Min mor bliver tit sur på mig når jeg ikke fortæller hende det hun gerne vil høre. Flere gange er jeg blevet nødt til at lyve for hende, fordi jeg virkelig ikke føler at jeg kan sige det. fx finder hun tit ting på mit værelse som hun måske misforstår og så bliver hun sur hvis jeg ikke vil fortælle sandheden, som jeg mest af alt har lyst til at holde for mig selv.
Skal min mor respekterer at jeg har hemmeligheder og ikke fortæller alt?
Håber virkelig at i kan hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Selvom man er i familie og bor under samme tag, skal man respektere hinandens grænser og privatliv, og at man derfor ikke fortæller hinanden alt. Jeg kan derfor virkelig godt forstå, at det må være frustrerende, hvis ikke du føler, at din mor respekterer dette.
Nu ved jeg jo ikke om din mor har en særlig grund til, at være ekstra opmærksom på dine hemmeligheder? Din mor har i princippet ret til at gå i dine ting, indtil du bliver 18 år. Men samtidig har du også ret til et privatliv – det kan være en svær balancegang og måske allersværest lige nu, hvor du er ved at blive ældre og derfor er i gang med at løsrive dig fra dine forældre.
Jeg tænker egentlig, at din mor bare forsøger at passe rigtig godt på dig. Det er jo dejligt. Men jeg synes også, lige som du, at det er rigtig vigtigt, at du får lov til at have nogle ting for dig selv. Det skal din mor respektere.
Jeg tænker derfor lidt på, om du mon har talt med din mor om det her? Har du fortalt hende, hvor utryg du føler dig, når ikke du kan have nogle ting for dig selv? Og ved hun, at det går dig på, når hun går ind på dit værelse og finder ting, du måske ikke ønsker, hun skal finde?
Jeg forestiller mig, at din mor vil være glad for at vide, at du nogle gange har følt dig presset til at lyve for at kunne have dine hemmeligheder i fred – selvom du helst ikke vil lyve overfor hende.  Det tror jeg godt, hun kan se, ikke er holdbart. Du kunne også fortælle din mor, at du jo heller ikke går i hendes ting – og at der sikkert også er noget, hun gerne vil holde hemmeligt for dig. Måske kan hun så bedre forstå dig.
Jeg synes altså, at det er vigtigt, at I får snakket sammen, så I kan få en bedre forståelse af hinanden. Måske det kunne være en mulighed, at vise hende brevet her? På den måde kan hun måske få en større forståelse for dine følelser, og hvorfor du handler som du gør – for du har i brevet været både meget ærlig og også rigtig god til at sætte ord på din frustration.
Hvis du synes, det er for svært at tale med din mor eller hun ikke lytter, så kunne det måske være en ide, at bede en anden voksen om at tale med hende. Du kunne overveje, hvem du tænker, hun gerne vil lytte til.
Håber du kunne bruge mit råd og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen