bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år,

Tak for dit brev. Det er flot af dig, at du søger en løsning og hjælp til at få det bedre, når du er på weekend hos far.

Det er bestemt ikke meningen, at du skal føle dig utryg, når du er hos din far. Du kan have rigtig meget ret i, at din krop ikke helt tør slappe af, fordi du hele tiden tænker på, at din far skal være tilfreds med dig. Når man har fået af vide, at man ikke er elsket, så er det noget kroppen og hjernen husker, hvis ikke man får det snakket ordentligt igennem bagefter.

Jeg ved fra andre unge, som har oplevet det samme som dig, at de er blevet utrygge og stresset for at gøre noget forkert. Det er ikke okay, at ens forælder siger den slags, uden at sige undskyld eller forklare at de er ked af det. Indimellem når forældre skændes med deres børn, kommer de til at sige nogle dumme ting. Heldigvis er det ikke noget forældre mener, men de tænker måske ikke over, hvordan det de siger, påvirker deres barn i situationen.

Jeg tænker, at det er super vigtigt, at du får fortalt din far, hvad det har gjort ved dig, når han har sagt grimme ting. Og at du faktisk kan være lidt utryg, ved at være på weekend hos ham.

Det ved jeg godt, kan være en svær snak at tage hul på. Men det er vigtigt, at din far ved besked, for at kunne ændre sig og forklare dig, at han elsker dig, som den du er. Måske kunne din mor hjælpe dig med at få snakket med ham? Eller hvis du har en anden voksen, du har tillid til, så kan I sammen snakke med din far.

Efter I har fået snakket med din far, kan det være, at det vil være godt for dig i en periode, at du kun ses kort med din far, indtil din krop finder lidt ro. I kunne f.eks. mødes til frokost og hygge jer sammen nogle timer, og så kan du tage hjem igen. Det er ikke fordi, at det skal være sådan altid, men der kan helt naturligt være perioder, hvor man har brug for at finde ro og lysten tilbage.

Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste sommerhilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.