Brev
At se min morfar
Min mor og min morfar har været uvenner i 7 år og jeg har ikke set ham i 5 år.
Kan mine forældre forbyde mig at se ham?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev, hvor du skriver om et meget væsentligt problem: Har børn ret til at se deres bedsteforældre? Kan mine forældre forbyde mig at se min morfar?Desværre så er jeg nødt til at skuffe dig. Børn har desværre ingen ret til at se deres bedsteforældre og dine forældre kan derfor godt forbyde dig at se din morfar.Har du mon fået en forklaring på, hvorfor de er uvenner? Jeg tænker på, om det måske vil være lettere for dig at forstå forbuddet, hvis du kender årsagen?Hvis ikke du ved hvorfor, tror du så det kunne hjælpe dig, at spørge din mor eller din far? Er det for vanskeligt for dig at spørge om eller måske for vanskeligt for din mor at svare på, så tænker jeg, om der måske er en anden i din familie, du kunne spørge? Feks.en moster eller onkel?I hvert fald så kan din mor forbyde dig at se ham, indtil du bliver 18 år og myndig. Derefter bestemmer du selv om du vil opsøge ham.Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.