Brev
Alkohol og depression i en kombi
Mit problem er min mor.
Min mor fik for 2 år siden en depression. Dette har resulteret i at hun har ligget hjemme og passet sig selv.
Dette var intet problem som udgangspunkt, men da hun fik kombineret det med et alkoholmisbrug, fik det virklig fucked hende op.
Dette betyder at hun af og til opfører sig helt ude for rimelighedens grænser. Det her resulterede i at jeg for 1-1,5 år siden begyndte at ryge smøger og hash i stor stil. Jeg kan simpelthen ikke holde hende ud!
Mit store problem er når hun lægger sig ud med min lillesøster på 16. Det hænder af og til at hun begynder at slå på min søster uden nogen reel grund overhovedet. Dette giver mig ikke det store valg udover at stille mig ind imellem og få flyttet min mor så langt væk fra min søster som overhovedet muligt.
Min mor er nu ikke helt vildt med at blive flyttet rundt hver gang hun skaber konflikter hvilket har resulteret nogle pænt voldelige scener.
Mine forældre er stadig gift, men min far kan simpelthen ikke følge med i alle disse konflikter og har derfor givet helt op på familien.
Jeg bliver 18 her i Januar.og er på vej ud af huset, men kan på ingenmåde garantere mine småsøskendes velbefinden efter jeg forlader.
Hvor står jeg med det her?
Herudover er der min stofforbrug.
I og med at der konstant er kampe mellem min mor og resten af familien, er mine følelser fuldstændigt ude af kontrol. Dette var grunden til jeg startede med at ryge. Dette var min eneste måde at holde mine følelser noogenlunde nede. Dette har så udviklet sig til et dagligdagsforbrug.
Jeg har prøvet at stoppe eller i hvert fald holde det nede, men det kan jeg ikke for alle disse konflikter for mit forbrug til at flyve i vejret.
Hvad gør jeg her?
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge mand på 17 år Mange tak for dit brev, hvor du beskriver den meget svære situation, du og din familie står i, samt den omsorg og ansvarsfølelse, du har overfor dine mindre søskende. Når et familiemedlem får en depression eller begynder at drikke, så er det ikke bare personen selv, der har det skidt. Det berører hele husstanden og også andre pårørende. Ud fra det du fortæller, kunne det godt lyde som om, at din mor ikke får den rette behandling for sin depression og sit misbrug. Og så er det altså rigtig svært at få det bedre. Du oplever, at din far helt har givet op. Det er rigtig ærgerligt at høre, for så står du jo der som måske den eneste, der prøver at gøre noget, selvom du også selv er dybt påvirket af situationen. I den forbindelse vil jeg lige sige, at hvor er det bare godt, at du har skrevet herind! At stå sammen Nu ved jeg ikke, om din far kan hjælpe til med at få gjort noget ved problemerne, eller om han helt har vendt ryggen til, fordi han måske er flov over situationen eller bange for, hvad der kan ske, hvis det kommer frem, at hans hjemmesituation er kaotisk. Men hvis du kan tale med ham, og hvis han er i stand til det, så synes jeg, at du skal alliere dig med ham, så I sammen kan få hjælp til familien. Måske føler han, at han står lidt alene med det hele, så det kan være, at han faktisk vil blive rigtig glad for, at du tager initiativ til at gøre noget ved det. Hvis du ikke føler, at det er relevant at samarbejde med ham om det, er der måske nogle bedsteforældre eller nogle andre tæt på jeres familie, som du kunne prøve at snakke med. Er der mon det?
Rådgivning og rettigheder Da I langt fra er den eneste familie, der står i jeres situation, er der faktisk en del hjælp og rådgivning at hente.
Du skal ikke stå alene. I Børns Vilkår kan vi også hjælpe dig. Vi kan hjælpe med du får en børnebisidder, det er helt gratis. En børnebisidder er en voksen med et godt kendskab til lovgivningen og børns rettigheder, som kan rådgive og vejlede dig, når der skal kontakt til kommunen. Børnebisidderen tager med og støtter dig til møder og sikrer, at du bliver hørt, og at dine rettigheder bliver respekteret. Du kan læse mere via dette link www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Bisidder.aspx
Håber når du har kigget lidt på linket, du vil tage kontakt til os på BørneTelefonen på 116 111, hvor du vil kunne tale med en af vores rådgivere, som vil kunne lytte og rådgive dig til, hvordan du og din familie kan få den bedste hjælp. Vi sidder klar ved telefonen. Det er gratis og du er helt anonym.
Jeg kan også anbefale du kigger på denne hjemmeside http://www.hope.dk, som henvender sig til personer med et alkoholproblem, samt til børn og unge, der har en forælder med et alkoholproblem.
Siden fungerer på næsten samme måde som BørneTelefonen. Man kan få gratis, anonym rådgivning via telefon eller via en brevkasse, og man kan læse en masse info om problematikken. Hvis du tilfældigvis bor i Københavns Kommune, kan du med fordel kigge på dette link: http://www.dedrikkerderhjemme.dk/#142941 Og hvis du ikke bor i København, kan du stadig finde nyttig information på siden. Ifølge FN’s Børnekonvention har børn og unge ret til at have det godt. Den opgave, skal forældrene, staten eller kommunen sørge for, bliver løst. Det betyder, at hvis forældrene pga. fx et alkoholproblem ikke kan magte denne opgave, så har staten eller kommunen pligt til at hjælpe dem, så de kan tage sig ordentligt af deres børn. Og stensikkert er det i hvert fald, at forældre ikke må slå deres børn. Vold i familien Når din mor bliver voldelig, så er det højst sandsynlig fordi, hun er påvirket af alkohol og måske også af antidepressiv medicin. De to ting fungerer ikke godt sammen. Og så kan hun sikkert også nemt mærke, at hun ikke har kontrol over situationen. Derfor reagerer hun i afmagt overfor din søster, som er midt i sin teeangeperiode. Og det er et sidespor, der er helt uacceptabelt. Din mor har helt sikkert brug for, at nogen hjælper hende. Det kan I (du og resten af familien) ikke selv klare, selvom I prøver. Det ansvar kan ingen pålægge jer. Der skal professionel hjælp til! At bryde med et tabu Det at have et alkoholproblem, eller det at have en ægtefælle eller en forælder, der har et alkoholproblem, en depression eller bliver voldelig, er ofte forbundet med stor skam, nederlagsfølelse og flovhed. Derfor holder mange det ofte hemmeligt. Det er vigtigt, at man ikke går og tror, at andre vil synes, at man er et dårligt menneske, hvis de finder ud af, at der er problemer derhjemme. For den eneste måde, man kan løse problemet på, er ved at bryde med tabuet, at være åben og erkende, at man har brug for hjælp. Ellers fortsætter den dårlige situation bare. Måske tænker du over, om du kan risikere, at du og dine søskende bliver fjernet fra hjemmet, hvis I fortæller nogen om jeres problemer. Det behøver bestemt ikke være tilfældet. Kommunen vil undersøge, hvad der er bedst for præcis jeres familie, det kan også være en form for familierådgivning. Cigaretter og hash Når du skriver, at du selv er begyndt at ryge hash og en masse cigaretter, så tyder det på, at det måske er din måde at få et break fra problemerne. Og jeg tror, at når der bliver taget hånd om familiesituationen, så bliver det meget nemmere for dig at styre dit misbrug. Dog kan du selvfølgelig få hjælp til at stoppe. Igen, hvis du bor i Københavns Kommune, kan du få hjælp til at stoppe på: http://www.uturn.dk/index.html Og bor du ikke i København, kunne du måske skrive eller ringe til dem og spørge, om de kan hjælpe dig med at finde ud af, om der findes noget tilsvarende i din egen kommune. Til slut vil jeg ønske dig masser af held og lykke med at få hjælp til din familie. Jeg er sikker på, at du finder modet til at gå videre med problemet. Du har jo allerede taget det første skridt ved at skrive herind! Du er SÅ sej!! Håber at høre fra dig på BørneTelefonen. Masser af kram fra BørneTelefonen