Brev
Alene i min familie..
Hej. Jeg er en 14 årig pige, der ikke har det så godt derhjemme. Jeg føler mig virkelig ensom. Min far arbejder 12 timer om dagen, han går kl. 09:20 cirka og er cirka hjemme kl. 22:30, ham ser jeg ikke så tit.
Det min mor der passer på mig og mine 2 søskende. Jeg elsker min mor, men hun elsker ikke mig.. Jeg gøre alt for hun ka lide mig, men hun ka bare ikke, jeg ka mærke det på hende. Jeg skal næsten hele tiden gøre huset rent og hjælpe hende. Hvergang min mor og mig har en aftale, så holder hun ikke på den. Jeg får aldrig nyt tøj af hende, jeg får aldrig lommepenge af hende, kun af min far. Mine veninde tager altid ud og shopper med deres mødre og har det sjovt med dem, men jeg er altid hjemme! Min mor hygger sig altid med sine veninder og mine søskende, men jeg må aldrig komme med. Fordi der aldrig er plads til mig😓
Min mor har også slået mig meget da jeg var mindre, hun har givet mig blodnæse og alt mulig. Men det gøre hun ikke mere, for nu er jeg stor og slår tilbage og forsvare mig selv..
Jeg ber til Gud hverdag, for at han ka tage mit liv, for gider ikke at begå selvmord. Ved virkelig ikke hva jeg ska gøre, har det virkelig skidt.. Skriver den her besked imens jeg græder og gider ikke at blande kommunen i det, for gider ikke at have det ska gå ud over mine søskende og orker ik problemer
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det må være meget tungt ikke at føle sig elsket af sin mor.
Har du mon nogensinde talt med hende om det?
Kunne du gøre dét?
Og hvad med din far? Har du prøvet at tale med ham om det?
Hvis du synes, det er svært at få taget hul på sådan en snak, kunne du jo skrive et brev til din mor og fortælle hende, hvad du går og føler. Måske ved hun slet ikke, hvordan du har det, selvom du måske selv føler, at det er tydeligt at se på dig.
Desværre er vi mennesker ikke tankelæsere, og desværre er nogle mennesker heller ikke i stand til at fornemme, hvordan andre har det – de kan ikke aflæse de signaler, andre sender.
Derfor er man nogle gange nødt til at være meget konkret og skære tingene ud i pap, før de forstår det.
Hvis det ikke hjælper at tale med dine forældre, så synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen, så vi kan få en snak om, hvad du så kan gøre. Nummeret er 116 111. Det er gratis, og du er helt anonym. Vi kan ikke se dit nummer.
Du kunne også betro dig til din klasselærer eller en anden voksen på skolen, så de kan hjælpe dig. Skolen har pligt til at hjælpe, hvis en elev ikke trives. Det samme gælder klubben, hvis du går i klub.
Du skriver, at du ikke vil blande kommunen ind i det.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er en skræmmende tanke at blande andre ind i ens privatliv. Især når man ikke ved, hvad det kan medføre af konsekvenser, men nogle gange er det simpelthen nødvendigt og måske ligefrem den eneste mulighed for at få hjælp til sin situation, så man kan komme til at trives.
Det kan jo også være, at din mor har brug for hjælp til at blive en bedre mor, hvis hun har svært ved den rolle overfor dig.
Og det får hun kun, hvis du tør fortælle nogen, at der er noget, der ikke fungerer.
Hvis man “blander kommunen ind i det”, så betyder det ikke, at der kommer nogen og vender op og ned på jeres familie, så det går ud over dine søskende. Det betyder, at du og dine forældre vil blive indkaldt til et møde med en sagsbehandler, som skal prøve at finde ud af, hvilken hjælp du og din familie har brug for. De kommer ikke og skælder dine forældre ud. De er der udelukkende for at hjælpe og få sat lidt bedre struktur på jeres families vaner og hverdag.
Som du selv skriver, så gør det dig ensom, sådan som det er hjemme nu og sådan skal det ikke være. Jeg vil foreslå du tjekker dette link ud, som fortæller at du kan få en bisidder fra BørneTelefonen, hvis du skulle få modet til at få kommunen indover. Du har fortjent at føle dig elsket, mødt og forstået. En bisidder kan hjælpe dig med at få taget kontakt til kommunen og kan støtte dig, når der skal være møder. Den mulighed, synes jeg du skulle vide findes.
Angående dine søskende, så kan det jo nemt være, at de også er påvirkede af situationen og derved kunne have rigtig god gavn af, at nogen hjalp jeres familie til at komme ind på et godt spor. Jeg tænker i hvert fald, at det vil gavne hele familien med hjælp udefra.
Ring gerne til os, så vi kan få en snak, så skal vi nok forklare dig lidt mere om det hele, og så kan du også stille alle de spørgsmål, du kan komme i tanker om. Men prøv først at tale med dine forældre om det. Måske er det i virkeligheden bare dét, der skal til.
Varme hilsner fra
BørneTelefonen