Brev
Dårligt forhold med familien
Jeg er en pige på 18 år, og jeg har i årevis haft det rigtigt svært der hjemme især med min mor.
Næsten hver eneste dag har hun kaldt mig for grimme ting, slået mig og taget min telefon og min ting med tvang. Hun bliver ved med at sige at jeg har ødelagt hendes liv og at jeg er hendes fjende. Hun behandler mig MEGET anderledes ift min andre søskende. Selvom det er min andre søskende der har gjort noget forkert så får jeg skylden ALTID.
Når jeg som den eneste har hjulpet hende hver gang og lyttede til hende men alligevel hader hun mig. Hun er mega voldelig overfor mig og min far og søskende ved det godt men gør intet ved det. Og jeg bare så ked af det og føler mig simpelthen alene og føler ingen vil hjælpe mig. Og jeg har aldrig forstået hvorfor hun hader mig så meget. Og hver gang hun taler med min far så lyver hun om hvad der er sket og jeg får skylden uanset hvad.
Når jeg forsvar min sag siger de at jeg er flabet.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Du fortæller i dit brev, at du i årevis har oplevet at din mor taler grimt til dig, slået dig og behandlet dig anderledes end dine andre søskende. Der er ingen tvivl om, at du har været igennem noget meget hårdt derhjemme. Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør dig ked af det, for det lyder slet ikke som om, at din mor behandler dig ordentligt.
Ingen i din familie gør noget eller siger din mor imod. Det må være rigtig ubehageligt. Du fortæller også, at det får dig til at føle dig alene – og det kan jeg virkelig godt forstå. Sådan tror jeg faktisk de fleste ville have det. Hvor er det godt, at du kan sætte ord på det og nu tager kontakt til os. For sådan skal det selvfølgelig slet ikke være.
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig meget i tvivl om, hvorfor hun mon opfører sig sådan og giver dig en følelse af, at være så alene. Andre unge fortæller os, at de kan blive i tvivl, om det er deres egen skyld. Måske du kender den følelse?
Hvis du nogensinde føler den tvivl, vil jeg fortælle dig noget meget vigtigt. Det er aldrig din skyld, at din mor behandler dig sådan! Det lyder til, at din mor har nogle problemer, som hun lader gå udover dig, og det er faktisk hverken i orden eller lovligt. Derfor har både du og din familie faktisk også ret til hjælp.
Din mor må aldrig slå dig
Uanset hvad der sker i din mors liv, så må hun aldrig slå dig! Det står simpelthen i loven, at forældre ikke må slå deres børn og at forældre skal beskytte deres børn mod vold. Din mor må heller ikke sige grimme ting til dig eller sige at du har ødelagt hendes liv.
Forældre skal give deres børn (også de store af dem) omsorg og tryghed i hjemmet. Alle børn og unge har faktisk ret til omsorg og tryghed i hjemmet og til at blive behandlet med respekt. Derfor kan det heller aldrig være din skyld, men jeg kan virkelig godt forstå, hvis det føles helt vildt svært at sige fra eller stoppe det. Faktisk lyder det som om, at du har gjort alt, hvad du kunne.
Du har endda forsøgt at tale om det med andre før, men de ikke lytter. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du måske kan have svært ved at vide, hvem der mon kan hjælpe dig.
Der er mange, der gerne vil lytte og hjælpe dig
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at mange omkring dig ikke har formået at hjælpe dig – selvom det egentlig er deres ansvar. Her tænker jeg for eksempel på din far. Derfor vil jeg gerne pege på nogle andre, som du måske har lyst og mod på at tale med.
Først kommer jeg til at tænke på mennesker, du allerede kender og har omkring dig i dit liv. Måske er der nogen, du plejer at kunne tale med, når noget er svært?
Nogle gange kan det være en hjælp bare at sige højt, hvordan man har det – også selvom det kun er lidt af det. Måske har du en ven eller en veninde, som kan give dig en pause fra det svære? En, du kan grine med, være stille sammen med – eller bare lave noget helt andet med for en stund. Det kan nogle gange gøre en forskel, selvom problemerne ikke forsvinder helt.
Det behøver ikke at være en person, der kan løse det hele for dig. Det her handler mere om, at du ikke skal stå helt alene med det hele. Måske du kan tænke lidt over, hvem det mon kunne være for dig.
Nu kommer der en masse navne og links.
Det er ikke for at overvælde dig – og du behøver slet ikke læse det hele på én gang. Jeg vil bare så gerne vise dig, at der faktisk er mange mennesker, som gerne vil hjælpe dig.
Måske kan det også være en måde at vise dig, at du gerne må bede om hjælp. Og så er det faktisk dig, der bestemmer, hvad der giver mening for dig lige nu. Du kan kigge på mulighederne, mærke efter og vælge det, der føles tryggest eller mest rigtigt for dig. Det er din ret – og det er dit liv.
Hjælp fra kommunen
Hvis du har mod på det, kan du selv tage kontakt til din kommunes børne-, unge- og familieafdeling, hvor der sidder en rådgiver, der kan hjælpe dig og dine søskende. Her finder du din kommune – her kan du taste din kommune ind og finde deres kontaktinformationer.
Du kan være anonym, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er. Hvis du ringer op til kommunen, kan du for eksempel sige: “Hej, jeg er en pige på 18, som har et dårligt forhold til min mor ”.
Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du har mange tanker om, hvad det kan betyde at få hjælp fra kommunen. Det er helt almindeligt at være i tvivl, hvis man overvejer at fortælle noget svært til nogen, man ikke kender så godt.
Måske er du nervøs for, hvad der kan ske, hvis du fortæller det? Måske kan du også være lidt bange for, om nogen bestemmer noget, du ikke har lyst til?
Hvis du har det sådan, giver det rigtig god mening – og du er ikke alene om at have det sådan. Mange andre har haft de samme tanker. Det ved jeg, for jeg har talt med mange. Det siger jeg også bare for at understrege, at du ikke er alene – også selvom det føles sådan.
Det kan være vigtigt at huske på, at nogle gerne er det den svære beslutning, der kan blive begyndelsen på, at noget ændrer sig. At du ikke længere skal stå alene med det, der er tungt og svært. Og at nogen faktisk kan hjælpe med at finde en vej, som er bedre end det, du står i lige nu.
Andre, der hjælper unge (+18 år)
Lev uden Vold er en døgnåben national hotline, som kan hjælpe og støtte dig. Men de kan faktisk også tale med dig om muligheden for krisecenter, hvis du mærker, at du har brug for at komme lidt væk hjemmefra. Du kan starte med at ringe eller chatte – her.
Du kan også finde en oversigt over alle krisecentre tæt på dig her
Bryd Tavsheden tilbyder også mulighed for at deltage i et samtaleforløb, hvor du mødes med samme rådgiver hver gang. Møderne kan foregå fysisk eller online, og du er velkommen til at tage en ven eller en voksen med.
Rådgivningen og samtaleforløbet er for alle børn og unge – anonymt og gratis. På hjemmesiden kan du læse mere de forskellige tilbud og se videoklip om det at være udsat for vold. Måske det også kunne være et sted at kigge?
Vi vil altid gerne hjælpe dig mere!
Det med at turde stole på en mavefornemmelse og bede om hjælp, kan være grænseoverskridende og måske også give nogle tanker, som kan være rigtig rare at tale mere om.
Derfor vil jeg også foreslå dig, at kontakte os igen. Det kan være på 116111, hvor du også kan få direkte til vores ungerådgivning HØRT. Hørt har også en særlig brevkasse, hvor du kan skrive med rådgiveren flere gang.
Du skal vide, at jeg synes du er helt utrolig stærk og modig, at du har rakt ud efter hjælp. Uanset hvad så er vold aldrig okay, og det skal der gøres noget ved. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind. Det er simpelthen så stærkt af dig!
Jeg håber virkelig, at du kan finde mod til at fortælle nogen, hvad der foregår derhjemme, så I kan finde ud af hvordan du får den hjælp der er brug for. Jeg sender dig en masse varme tanker og hepper på dig hele vejen.
På Børnetelefonen: Vold i familien, har vi har samlet forskelligt info om vold i hjemmet. Der er bl.a. andre børns fortællinger og mange gode råd til hvad man gør hvis mor eller far slår. Du kan også læse mere om dine rettigheder.
Mange knus fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.