Ursikker på mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os, for jeg kan da godt forstå, at du ikke vil føle dig ensom. Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig til at se nogle muligheder for at møde lidt flere mennesker, som måske kan føre til gode venskaber.

Det lyder super stærkt, at du både løber og løfter vægte. Det er en stor hjælp for ens fysiske og psykiske sundhed at være kropsligt aktiv. Ofte hjælper det også på selvværdet. Måske kunne du begynde at gå til noget sport eller træning sammen med andre? Holdsportsgrene som håndbold, basket og fodbold kan være gode måder at lære andre at kende på. Hvis du ikke har prøvet de ting før, kan du sikkert finde et begynderhold, hvor man ikke behøver at være øvet. Måske ville det være nemmest, hvis du satte dig ned med dine forældre og kiggede lidt rundt på nettet?

Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er rigtig irriterende at skulle tage medicin. Rigtig mange børn og unge, der har fået diagnosen ADHD, synes det er en stor udfordring at leve med bivirkningerne. Fx er der mange, der har sværere ved at sove, eller oplever, at de tager på i vægt. Men der er også mange unge, der virkelig føler sig hjulpet af medicinen. De finder mere ro, kan bedre koncentrere sig og har lettere ved at få venner, da de ikke lige så let bliver sure og opfarende. Jeg vil da anbefale, du måske sammen med dine forældre tager en snak med din læge/psykiater og ser om der er en anden form for medicin, som måske ville være bedre til dig i forhold til ikke at tage så meget på?

Hvis du har lyst, kunne du sammen med din familie, undersøge om der findes nogle grupper for unge med samme vanskeligheder som dig? Måske kunne I snakke med din lærer, eller din læge eller en rådgiver på skolen som kunne anbefale noget, fx en form for ADHD-gruppe? Eller en efterskole for unge med diagnosen ADHD? Måske ville det være en hjælp for dig, hvis du kunne lufte tankerne lidt sammen med andre unge, der oplever nogle af de samme ting som dig?

Hvis du vil, kunne du vise dine forældre dit brev til os, og mit svar, og så kunne I tage den derfra?

Jeg håber ikke, at du føler, at ADHD er noget, du bare ikke kan gøre noget ved, og som skal holde dig tilbage for altid. Som du sikkert ved, er ADHD nogle forskellige symptomer – fx at man kan være urolig, at man nogle gange har dårlig koncentration, eller at man kan blive hurtigt irriteret. De ting er noget, som alle mennesker oplever i en eller anden grad. Måske har du bare oplevet dem mere end andre. Men det betyder ikke, at du er ADHD. Det er en diagnose du har fået, som skal hjælpe dine forældre, dine læger, dine lærere, og andre omkring dig til at forstå, hvad det er, som du kan have svært ved. Men hvis du en dag får nemmere ved de ting, der gjorde, at du fik diagnosen, så har du den faktisk ikke mere.

Så jeg håber virkelig, at du ikke giver op på at gøre dig umage og øve dig. I at møde nye mennesker og få nye venner, at bevare roen omkring de ting, du kan lide at lave, at lære nye ting og blive ved med at udvikle dig.

Mange hilsner, og held og lykke med alt,

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.