Brev
Dårlig trivsel og klasseskift
Hej Børnetelefon,
Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg går i gymnasiet, men jeg trives ikke så godt i min klasse.
Jeg føler mig ensom i timerne, fordi der ikke er nogen jeg kan være sammen med. Jeg vil gerne skifte til en anden klasse, hvor jeg har størstedelen af mine venner, som jeg har det sjovt med. Jeg vil også gerne tage nogle andre fag, som jeg er mere interesseret i og som kan give mig flere muligheder i fremtiden.
Mine lærere tror på, at jeg kan klare det, men jeg er bange for, at ledelsen vil sige nej. Kan I hjælpe mig med at få klasseskiftet? Det kan være svært at skifte klasse på dette tidspunkt, fordi vi allerede har fået første standpunkt karakterer og valgt valgfag.
Mine lærer og trivselsvejler er klar over min trivsel, men jeg føler ikke at de forstår mig. Hvad skal jeg sige til ledelsen for at få lov til at skifte klasse?
Tak på forhånd,
Mvh. B
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej B.
Hvor er det godt du skriver herind til BørneTelefonen, da vi rigtig gerne vil hjælpe dig.
Du skriver, at du gerne vil skifte klasse, da du ikke føler du har nogle at være sammen med og dem du har det sjovt med, går i en anden klasse.
Du skriver også, at du har talt med dine lærere om det og du har derfor vist, at du er god til at få sat ord på dine tanker om det. Det tænker jeg er en stor styrke du kan bruge, da jeg synes du skal tale med flere voksne. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har talt med dine forældre og en studievejleder.
På nogle gymnasier er der tilknyttet en elevcoach, som følger dig og kan hjælpe dig med de ting, der kan opstå, du ikke selv kan finde hjælp til. Du nævner ikke hvilke gymnasium, du går på, men jeg synes du skal undersøge denne mulighed.
Når man går på gymnasiet kan man godt skifte klasse, også inde i et skoleår, men det er skolen der skal vurdere, om det er en god idé og hvornår på året, det er en god idé, at gøre det på.  Jeg synes du derfor skal fortælle dine forældre eller en anden voksen, du er tryg ved, hvilke tanker, du har, og så kan I sammen kontakte skolen. De fleste skoler lytter gerne til elevernes behov både fagligt og socialt.
Du spørger, om vi kan hjælpe med et klasseskift og det kan vi desværre ikke, men du er altid velkommen til, at kontakte en rådgiver hos BørneTelefonen og få svar på de spørgsmål, du har.
Deres telefonnummer er 116111 og du kan ringe eller chatte helt anonymt.
Jeg håber du kan bruge mine svar.
Venlig hilsen fra BørneTelefonen.