Brev
Stresset og alene
Hej
jeg har er en pige på 15 år,
jeg har altid haft en bedste veninde men af en eller anden grund har alle dem jeg har været bedste veninder med forladt mig, og siden sommerferien har jeg følt mig virkelig alene, har ingen at snakke med i frikvartererne og i min fritid.
ved virkelig hvad jeg skal gøre, har ingen ved min side alle har bare forladt mig, og det gør mig virkelig ondt at folk bare gør sådan der. For det meste bruger folk mig ellers kontakter de mig kun når de skal have noget,
og mine lærere kunne ikke være mere ligeglad med mig,
føler nemlig de hader folk med en anden religion da det for det meste er de tegn de giver mig og det gå rmig på fordi de giver mig mindre karakter pga det tror jeg osv
så er pænt stresset da det sidste år i skolen.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Hvor er det sejt, at du skriver herind for at få råd om de ting, du synes er svært. Du tager ansvar for din skolegang, dine karakterer, og din fremtid, det er flot. Jeg kan godt forstå du er bekymret, og jeg vil gerne sammen med dig kigge på, hvad du har af muligheder.
Jeg kan godt forstå, at du er stresset over karaktererne, når det er sidste år i skolen. Især når du føler dine lærer forskelsbehandler. For at du står bedst muligt fagligt, tænker jeg, at det kunne være en ide at snakke med dine forældre omkring dine bekymringer på det punkt.
I kunne sammen snakke med lærerne om de følelser du har omkring det, og dine bekymringer for dine karakterer. Det er altid okay, på en ordentlig måde, at stille undrende spørgsmål. Her får du også mulighed for at høre, hvad lærerne tænker, hvad de har af forslag til forbedringer, og hvordan i alle sammen kan gøre jeres til, at dine karakterer føles mere fair.
Du kan også gå direkte til din lærer, og fortælle at du er bekymret for dine karakterer, og spørger hvad hun/han mener du kunne gøre anderledes, så dine karakterer forbedres. At søge den form for vejledning, viser også at du tager ansvar, at du gerne vil yde mere for at opnå mere.
Ellers tænker jeg, at du har muligheden for at tale med skolelederen omkring følelsen af forskelsbehandling pga. din religion. Det kan evt. ske via mail, som du kan finde på din skoles hjemmeside.
Du fortæller også, at du pludselig befinder dig i en situation, hvor du føler dig alene og uden venner. På trods af at du altid har haft bedste veninder. Det er meget almindeligt, at man igennem årene skifter imellem hvem man er mest tæt med. Men hvad mon der er sket siden du føler dig helt forladt?
Jeg tænker på, om der er sket noget mellem dig og din tidligere bedste veninde, siden I ikke er venner mere? Om der mon er et mønster ved de venskaber, du føler du har mistet? Om de er endt fordi i bliver uenige eller uvenner, eller har forskellige interesser?
Når jeg læser dit brev, får jeg ikke indtryk af at du er uvenner med pigerne fra klassen, men at I altid har kunnet sammen. Er det mon rigtigt forstået? Hvis det er rigtigt forstået, så kunne det være en mulighed at tage initiativet til at genoptage dine gamle venskaber. Eller får løst eventuelle konflikter imellem jer.
Der er mange børn og unge som skriver ind til BørneTelefonen med samme følelse som dig, om at føle sig alene i skolen. Inde på BørneTelefonens hjemmeside kan du læse mere om det: https://bornetelefonen.dk/venner/
Rigtig mange af dem har haft glæde af at forsøge at genoptage kontakten til klassekammeraterne omkring dem. Nogle har fået hjælp af deres lærere til at få det lille skub, men uanset hvem der tilbyder hjælpen, så sker forandringerne som oftest ved selv at tage initiativet. At gøre noget andet for at få et andet resultat. Ligesom du har gjort ved at skrive herind.
I frikvartererne hvor du føler dig alene, hvad mon der ville ske hvis du gik over og snakkede med nogle af pigerne? Var udadvendt og smilende? Eller fik en samtale i gang i timen med en siddemakker, eller en du er i gruppe med? Måske du kunne lægge op til at I kunne snakke videre i frikvarteret eller spise sammen bagefter?
Hvordan ser din fritid ud? Er det mon en mulighed for dig at starte til noget i fritiden, hvor du kunne få nogle nye venner? Til dans, noget kreativt, musik eller andet. Måske med noget familie.
Du kunne også slå begge tingene sammen, både det med veninderne og karaktererne, og så snakke med din lærer om det hele. Det kunne være rart at have en henne på skolen, som kunne være opmærksom på, at du føler dig alene, og som kunne have det for øje, når I fx skal sættes i grupper.
Din skole har muligvis også en vejleder som du ville kunne søge råd hos, også med begge dele.
Jeg håber du har mod på at prøve at tage kontakten både til dine lærere omkring karaktererne og til dine klassekammerater for igen at få et socialt liv, du er glad for.
Husk du altid er velkommen til at skrive igen, eller ringe og skrive til os på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen