Brev
Skolen
Hej jeg er en pige på 14 år
Jeg føler mig ret meget udenfor i min klasse, har snakket om at flytte skole i snart 8 år men der er ikke sket noget.
Jeg har nogen venner men når de er sammen med de andre i klassen føler jeg mig altså ret udenfor.
Har snakket med min famile, lærerne og venner
Jeg står tit op og er glad men ligeså snart jeg ser skolen bliver jeg meget trist!
Har også meget svært ved at få venner.
Har heller ikke neget selvtillid og måske virker jeg meget perfekt på socale medier og i skolen men det er kun en facade for er slet ikke perfekt!
Håber i kan hjælpe…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Åh, hvor er det godt, du skriver. Jeg kan godt høre på dit brev, at du har brug for, at der snart sker en ændring, så du kan blive glad for at gå i skole. Det kan jeg godt forstå. Jeg sender dig et stort kram, og så vil jeg prøve at hjælpe dig.
Det vigtigste er at holde fast i det, du starter dit brev med. Nemlig at du vågner glad – sådan skal du også have det i skolen!
Jeg kan forstå på dit brev, at du er i tvivl om, du måske skal prøve at skifte skole. Som jeg læser det, så er det mangel på venskaber, som får dig til at overveje et skoleskift. Er det mon rigtigt forstået? At have venner betyder ekstremt meget. Især imens man går i skole. Så jeg kan virkelig godt forstå, at det fylder meget for dig.
Det er dejligt at læse, at du har talt med dine forældre og din lærer. Det er et skridt på vej til hjælp. Nogen gange er det ikke nok at sige tingene en gang til de voksne. De skal nogle gange have det at vide flere gange, før de forstår, at man virkelig mener det. Derfor er det super vigtigt, at du igen fortælle dine forældre, hvordan du har det i skolen.
Du vågner glad og bliver så trist, når du kommer i skole. Måske skal I sammen holde fast i tanken om at flytte skole. Hvordan har I snakket om det tidligere …? Og hvor meget har I undersøgt? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du sammen med dine forældre sætter dig ind i, hvad det er for en skole, du kan skifte til. Så du får så god en start som muligt. Man kan sammenligne det lidt med, når voksne skifter job. Det er lidt hårdt i starten, fordi der er så mange ting, man skal lære om den nye skole.
Det kan også være, at efterskole kunne være noget for dig. En efterskole hvor aktiviteterne handler om noget, du synes er interessant. Så er der også større mulighed for, at du finder venner på skolen, der har samme interesser som dig. Der er mulighed for at komme på besøg og se efterskolen. Snart er der Efterskolernes dag, hvor man kan komme på besøg og få mere at vide. I kan læse på https://www.efterskolerne.dk/At_ga_pa_efterskole/Aabent-hus Tænker du, at det ville være muligt for dig?
Der er også den mulighed, at du bliver på din skole og prøver at finde nye venskaber. Her er det en rigtig god ide, hvis du også får talt med din lærer. Læreren kan nemlig gøre rigtig meget for trivslen i klassen ved at sikre, at man arbejder på kryds og tværs og får lært hinanden at godt kende. Du kunne derfor vise dit brev og mit svar til din lærer, så han eller hun er klar over, hvordan du har det.
Du fortæller, at du på de sociale medier virker meget perfekt. Men at det kun er en facade. Jeg ved, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Faktisk fortæller mange unge, at det er hårdt at skulle leve op til det billede, de har fået skabt på de sociale medier. Og at det faktisk kan gøre det lidt svært at få nære venner, når man på den måde ikke kan være sig selv. Måske skulle du derfor øve dig lidt i at vise lidt mere af, hvem du i virkeligheden er? Som inspiration kan du måske kigge på nogle af de profiler, der netop ikke bruger filter mm. Og samtidig kan du måske spørge din lærer, om I kan have et tema om det i klassen. Så vil du sikkert finde ud af, at der også er andre i klassen, der synes, det kan være svært at skulle være “perfekt”.
Hvis du fx tænker på, om der er nogen på din skole, du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende, kunne du også være hende, der tog initiativ til at spørge, om I skulle lave noget sammen. Det kunne være at gå en tur, gå i biografen, spille et spil, bage en kage eller noget helt andet. Det er tit nemmere, når man laver noget sammen. Har du mod på det?
Jeg ved godt, at mit svar til dig er fyldt med, at du selv skal tage det næste skridt. Men det skyldes, at det kun er dig, der ved, hvilken løsning, der er bedst. Jeg håber derfor, du holder fast i dit mod og får snakket med dine forældre igen, så I sammen kan finde den vej til dig, som passer bedst. Hvis du tænker, at det er for svært at sige til dine forældre igen, kan skrive et brev til dine forældre, hvor du beskriver, hvordan du har det. Her kan du finde en guide til, hvordan man trin-for-trin kan skrive et brev: https://bornetelefonen.dk/skriv-2/
Du kan selvfølgelig også vise dem dit brev her til BørneTelefonen og mit svar. De er også meget velkomne til at kontakte os på ForældreTelefonen på 35555557, hvis de vil have råd til, hvordan de bedst hjælper dig.
En ting er i hvert fald sikkert – du skal ikke gå og have det dårligt i skolen. Så det er rigtigt godt, at du reagerer på, hvordan du har det og skriver herind! Jeg håber meget på, at du også vil prøve at række ud efter hjælp der, hvor du er, så du kan få det godt igen hurtigst muligt.
De bedste hilsner BørneTelefonen