Brev
Rygter
Hej,
er en pige som har nogle problemer i skolen.
Folk går rundt og siger at jeg lugter, og det er ikke særlig rart.
Har spurgte mine tætteste venner om de syndes jeg lugter, men de siger jeg lugter normalt, men ved heler ikke om jeg helt skal tro på det..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det var godt, at du skrev. For det er ikke rart at få af vide, at man lugter. For så går man og tænker på, om det er rigtigt eller ej. Ingen har lyst til at få af vide, at man lugter.
Du giver ikke udtryk for, at du føler dig mobbet i klassen. Men alligevel kunne det godt være, at klassen som helhed ville have godt af en snak om, hvordan det er at gå i din klasse…
Du kunne måske opfordre din klasselærer til en sådan snak? Og samtidig fortælle, at du ikke har det godt med, at nogle af de andre siger, at du lugter ?
De fleste lærere vil rigtig gerne vide, hvordan eleverne har det, og hvordan fællesskabet trives. Og faktisk er det i høj grad de voksnes (lærere og forældres) ansvar, at der er god stil i klassen. Du kunne måske vise din lærer dette brev? Det gør det nogle gange lettere at få talt om noget, når du har et brev at snakke ud fra?
Det er meget forskelligt, hvor meget og hvordan vi lugter. Det som lugter for nogle, lugter ikke for andre.
Jeg tænker at den bedste måde at finde ud af om dit tøj lugter, er at lægge dit tøj i en pose og næste dag, når du har været i bad, så tag tøjet op og lugt til det.
Alle mennesker har perioder, hvor de lugter lidt mere. Måske fordi de af en eller anden grund har svedt mere. Så er det en god ide, at gå i bad lidt oftere.
Nogle sveder og lugter meget, lige meget hvad de gør. Så er det en god ide at bruge lidt deodorant hver dag.
Måske kan du snakke med din mor om lugt? Hvad tænker hun mon?
Hvis du kommer frem til at du ikke lugter og det er bare noget de siger for at drille, så er det klassens problem. Så er det en rigtig god ide at få læreren i spil som jeg skrev højere oppe.
Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller chatte med os på 116 111 hvis du har brug for at snakke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen