Brev
Ensomhed og sommerferie
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Kære Børnetelefon.
Nogle gange kan jeg godt gå og føle mig lidt ensom. Det er ikke fordi, at jeg slet ikke har muligheden for at ses med en veninde, men jeg føler ikke, at jeg har en bedsteveninde eller en tæt ven, som jeg jo føler, at alle andre har.
Jeg savner en ven eller veninde, som jeg bare kan lave ingenting med, og som jeg bare kan være afslappet omkring.
Det er ikke fordi, at jeg ikke har veninder, for det har jeg, og de er også super søde, men efter folkeskolen, som jeg afsluttede sidste år, har mange af mine veninder fået en masse nye bekendtskaber, og jeg føler mig lidt som en reserveveninde.
Det skal også lige siges, at jeg selv er introvert og også nyder mit eget selvskab, men i ferien, hvor man jo ikke sidder og småsnakker i frikvartererne med nogle klassekammerater, føler jeg mig tit ensom.
I min nye gymnasieklasse er folk søde, men jeg er ikke blevet en del af nogle af de større pigegrupper, som arrangerer sommerhusture og laver hyggelige ting sammen i ferien.
Jeg ville også føle mig malplaceret, hvis jeg blev inviteret, fordi jeg ikke er tæt med nogle af dem, men bare tanken om, at jeg ikke har en venindegruppe gør mig lidt ked af det.
Jeg har få veninder, som jeg engang imellem ser, men det er altid en ud-af-huset tur, og vi sidder aldrig bare hjemme på et værelse og drikker en kop kaffe og snakker.
Nogle gange føler jeg ikke, at jeg forstår mig selv og mine følelser. Jeg er ensom, men samtidig magter jeg ikke at skulle ses med en veninde. Så er det vel min egen skyld, at jeg er alene? Jeg føler mig utroligt sær engang imellem.
Jeg føler mig på en del områder meget anerledes, end mine veninder. Fester til sent ud på natten og alkohol er ikke noget, jeg gør mig i så meget.
Mens jeg skriver det her, er størstedelen af mine veninder på Roskilde Festival og drikker sig i hegnet og sover 3 timer om natten. Det skal de også have lov til, men jeg savner bare en, som minder mere om mig. Jeg savner en bedsteveninde, hvor jeg ikke føler, at jeg skal lave om på mig selv, og hvor vi bare kan lave alt og ingenting sammen.
Tak fordi, jeg må dele mine tanker med jer.
Kærlig hilsen X
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg kan godt forstå, at ensomheden nogle gange sniger sig ind, når du føler, at du står lidt udenfor de grupper, der er omkring dig.
Der er altid en vej ud af ensomheden, så det er bare rigtig godt, at du tager følelsen alvorligt og på den måde åbner op for, at der måske kan være nogle veje til, at du får det bedre.
Jeg får lyst til først at fortælle dig, at du på ingen måde, er den eneste, der nogle gange føler sig ensom. For det er ikke din skyld, at du er ensom.
Faktisk er der altid flere børn og unge, der skriver til os om ensomhed, når sommerferien starter. Ligesom dig, fortæller de, at det kan være svært at se på andres venskaber og ikke helt kunne genkende det i sit eget liv.
Dine venner og dem i klassen
Selvom du fortæller, at du har venner, kan følelsen af at være ‘reserve’ også være rigtig svær at forlig sig med. Særligt, hvis man ønsker mere. Det er hårdt og tungt at have det sådan.
Men jeg kommer også til at tænke på, at du måske faktisk selv ville have det sådan med dem, hvis du fandt en veninde eller et fællesskab, der gav dig alt du ønsker. Måske ville de andre så også være lidt mere reserve for dig. Forstår du, hvad jeg mener?
Jeg siger det ikke for, at du skal føle dig endnu mere ensom, men fordi jeg tænker, at det er så vigtigt, at du ikke tænker, at der er noget galt med dig. For det er der virkelig ikke!
De andre har måske bare et fællesskab om fester, der føles meget meningsfuldt for dem og derfor vælger de det til. Ligesom du nok ville vælge det andet til, hvis du kunne.
Du drømmer om en bedsteveninde
Selvfølgelig ønsker du dig en ven, der minder så meget om dig, at du ikke behøver ændre på dig selv. For det er helt okay, at du ikke har lyst til at feste og drikke på samme måde som dine veninder lige nu gør på Roskilde. Ligesom, at det er helt okay, at de har lyst til det.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det måske også er derfor du ikke altid magter at være sammen med dem. For det er hårdt at lave om på sig selv, for at passe ind hele tiden. Jeg forestiller mig, at du bruger rigtig meget energi på det og derfor er det også helt okay, at du nogle gange synes det er lettere at sige nej.
Med det siger jeg ikke, at du bare skal droppe dem alle sammen, for det tror jeg virkelig ikke, at du ville blive mindre ensom af.
Det kan være rigtig godt at have mennesker omkring sig, som man ikke ligner. Det kan give nye uventede oplevelser og flere måder at se verden på. Og det er også okay at bruge energi på sine venskaber, for det er bare energikrævende at være sammen med andre mennesker – om man er bedstevenner eller ej. Jeg tror sådan set de fleste mennesker, har brug for at lade op med sig selv efter aftaler. Men alt der her ved du måske allerede godt.
Derfor er det måske også lige præcis nu, hvor du kontakter os, at du kan tage et skridt i mod aktivt at prøve at finde andre, der minder mere om dig.
Måske tænker du: Det er da nemmere sagt end gjort? Og ja. Det er det… For hvis det var så let, så gjorde du det jo bare. Derfor tænker jeg også, at vi sammen kan se lidt på nogle idéer jeg har. Hvis de så ikke helt dur, kan du måske ringe eller skrive til os på 116111 og få nogle flere, hvis du har lyst.
Tænk dig godt om – har du mødt et menneske, der ligner dig?
Selvom du beskriver dig selv som introvert, så lægger jeg også mærke til, at du faktisk har været en del forskellige steder og mødt ret mange mennesker på kort tid.
Du har været på en skole, så på efterskole og nu går du også på gymnasiet. Det lyder som om, at du har fået venner alle steder, også selvom de ikke er de bedste venner i verden.
Derfor tænker jeg også, at du egentlig må være ret god til at skabe kontakt og relationer, men måske har du overset nogle mennesker, der var mindre gode til det end dig selv?
Hvis du leder lidt efter en, der minder om dig, kan det jo godt være, at det var en mere introvert type, der måske ikke har været helt så god som dig, til at tage sin plads. Giver det mening?
Prøv at grav lidt i hukommelsen. Er der mon en eller flere, der dukker op?
Det er jo vigtigt, at det også er person, du har lyst til at være sammen med, men husk, at det ikke altid er nemt for generte mennesker at vise alt de er. De kan gemme fantastiske sider, uden man ser det. Det kender du måske også fra dig selv.
Måske dukker ingen op – og det er også helt okay. Men hvis nu, at du fik en person i hovedet, kunne du måske skrive til personen, hvis du har mod på det.
Det føles måske vildt grænseoverskridende, men ofte er det mest stressede imens man skriver og venter på svar fra den anden. Når svaret kommer, er man ligesom i gang og der er plads til at sommerfuglene kan overtage følelsen af ondt i maven.
Du kan måske lave samme øvelse med nogle af dem, du ser som dine veninder eller de andre i klassen. Måske er der en af dem, der bare er lidt sjovere end de andre? Du kunne måske spørge den person, om han/hun har lyst til at lave en aftale i sommerferien?
Det er aldrig for sent at udvikle en relation i en ny retning. Ligesom man kan blive uvenner, så kan man også blive bedre venner, hvis begge er åbne for muligheden.
Måske har du fået mere mod på det efter mine råd? Det håber jeg, for jeg tror faktisk, at du har rigtig meget mod inden i dig, ligesom jeg også kan læse, at du allerede har gode erfaringer med at få nye venskaber. Kun du, kan tage skridtet nu og springe ud i det!
Gratis aktiviteter
Vidste du at mange kommuner har gratis aktiviteter for børn og unge i løbet af sommeren?
Det kan være en god måde at møde nye venner, der måske også har brug for at lave nogle andre ting i sommeren. Du kan søge på Google efter “gratis sommeraktivitet for børn og unge 2024 + din kommune”
Måske kan du tale med dine forældre om det?
Jeg ved ikke om de ved, hvor ensom du somme tider føler dig. Men jeg tænker egentlig, at det er ret vigtigt, at du har nogen, der kan støtte dig og være der for dig, når du har det svært.
Vi kan også hjælpe dig med at finde nogle aktiviteter tæt på dig, hvis du ringer til os.
Måske har du brug for hjælp efter sommeren
Følelsen af at være malplaceret, kan godt ændre sig med tiden, hvis der er plads til den man er i fællesskabet – og det skal der være! Hvis du ikke mærker, at der er plads til den du er i klassen, tænker jeg faktisk, at det er vigtigt, at du taler med nogen om det.
Måske kan dine gymnasielærere hjælpe lidt, hvis de ved, at du føler dig lidt udenfor. Mon du har mod på at snakke med en af dem efter sommerferien?
Du kan måske trække en, der er særligt rar til side og spørge om I kan tale lidt om det. Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at der vil være andre, der har haft det sådan før dig. Så måske har dine lærere nogle gode erfaringer I kan bruge.
Mit svar blev ret langt, men jeg havde bare sådan lyst til at give dig en masse tanker og råd, som jeg håber du kan bruge. Husk, at du kan kontakte os igen, hvis du har brug for andre råd. Vend gerne tilbage og fortæl os, hvordan det gik! Vi hepper på dig!
De bedste hilsner BørneTelefonen