Brev
Mine forældre
Hej bb
Mine forældre har virkelig ødelagt mit selvværd.
Jeg har haft det svært i skolen, ikke med lektier, men med venner, lige så længe at jeg kan huske, jeg legede aldrig med nogen som et “normalt” barn ville, mine forældre blev ved med at sige ting som “hvad fanden er der galt med dig?” og “prøv at være et normalt barn” og “du sidder bare inde på dit værelse hele dagen din dovne unge”.
Jeg havde det forfærdeligt i skolen og følte at ingen kunne lide mig, at alle hadede mig, min forældre blev ved med at sige ting som “det er din egen skyld, du kan sgu da bare tale med folk”.
Der gik flere og flere år og forholdet med mine forældre blev ikke bedre, jeg fik en spiseforstyrrelse og min mor blev ved med at sige, “lad nu vær med at skabe dig”, “så hold da kæft, du kan bare spise noget mad”.
I en sommerferie til Italien kaldte min mor mig en bitch og en uforskammet møgunge, og der vi kom hjem sagde hun “tak fordi at du ødelagde vores ferie”.
Når jeg prøver at sige til dem at jeg ikke føler at de elsker mig siger de “hvor vover du at sige sådan om dine egne forældre, det er ikke fair” eller “du opfører dig sgu heller ikke pænt over for os” eller “hvor vover du at sige at vi ikke elsker dig VI HAR LIGE KØBT EN NY IPHONE TIL DIG DIN UFORSKAMMEDE MØGUNGE” eller “hvad har vi da sagt?” eller og når jeg så prøver at fortælle dem hvad de har sagt, siger de bare “det er langt tid siden” eller sådan noget.
Der var en dag hvor jeg kom grædende hjem fra skole, fordi at jeg ikke har nogen venner og jeg har bare lyst til at dø. Der sagde min mor bare “skaber du dig nu fordi du skal ud med aviser?” og min far rev mig i trøjen og råbte mig i ansigtet, han råbte også altid af mig da jeg var mindre.
Det får det altid til at lyde som at det er min skyld, når jeg prøver at fortælle dem at de ikke taler pænt til mig. Og når de så er “venlige” overfor mig, giver det mig bare dårlig samvittighed at jeg tænker sådan om dem.
Jeg har ingen venner og min familie hader mig, jeg er ligegyldig, jeg vil bare gerne dø.
kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Du har givet dit brev overskriften ”Mine forældre”, og der er ingen tvivl om, at dine forældre er meget betydningsfulde for dig. Det gør mig ondt at læse, at dine modige forsøg på at tale med dem, og forklare hvordan du har det, ikke bliver mødt med kærlighed, forståelse og omsorg.
Du skal vide, at det indtryk jeg får fra dit brev er at du som sagt er utrolig modig, og ærlig, når du tør sige at du ikke føler dig elsket. Og jeg synes du er helt utrolig samvittighedsfuld, når du får det dårligt over at tænke negativt om dine forældre. Uanset hvad du har fået at vide fra dine forældre, så er du både et intelligent, venligt, positivt og godt menneske, fornemmer jeg.
Jeg er glad over at læse, at du også kan græde og ikke gemmer dine følelser af vejen – det er godt at reagere som du gør. Hvad angår spiseforstyrrelsen, så kan jeg ikke læse om du stadig lider af det? Jeg håber at du få hjælp med det, hvis du stadig har problemet?
Dine forældre har indirekte fortalt dig, at du ikke er ”normal”, fordi du ikke legede som andre. Jeg kan ikke ud fra dit brev læse at du er det mindste forkert – at man er anderledes end flertallet er jo ikke det samme som, at der er noget galt med én. Dine evner til at kommunikere synes jeg til gengæld virker som om de er meget over gennemsnittet: Du har jo både prøvet at få dine forældre i tale, og nu har du skrevet et langt brev til os, som fortæller en masse om dig.
Med dine evner til at mærke og kommunikere følelser tænker jeg, at du sagtens kunne have en ven/veninde.  Du har en alder nu, hvor man ikke leger med sine venner som da man var yngre, men mere bare snakker sammen. Det tror jeg du er god til, har jeg mon ret i det?
Jeg tror, at et socialt liv udenfor din familie kunne være dét, der får boostet dit selvværd, så du kan ryste alle de negative ord af dig, som du oplever at dine forældre har givet dig.
Du kan nok ikke lave så frygtelig meget om på dine forældre. Men hvis du havde et par venner, tror du så ikke, at det ville betyde lidt mindre hvad dine forældre mener og siger om dig? Hvad drømmer du mon selv om?
Da du har et kæmpestort mod indeni dig tror jeg på, at du godt kan skabe ændringer for dig selv. Fx tage kontakt til andre unge, hvis du gerne vil det? Det kunne være en person fra din klasse, eller fra det område du bor i - eller nogle du går til noget sammen med i fritiden. Jeg ved du skal overvinde dig selv, men du skal tror mig når jeg siger: Det med at ingen kan lide dig – det er kun indeni dit hoved. De skal bare have mulighed for at lære dig at kende, så finder de ud af, hvor god en ven de får i dig.
Mit håb vil være, at du også har mod på at finde en voksen, som du kan snakke med om de ting du fortæller i brevet. Uanset hvad, så har du brug for hjælp til den måde dine forældre er overfor dig. Det tænker jeg, at en god lærer eller anden god voksen kan støtte dig i, så dine forældre lærer dig at kende og respekterer dig som den dejlige pige du er.
Hvis du mangler at tale om, hvad det er du selv har lyst til skal ske, eller få nogle konkrete idéer til, hvordan man kan prøve at få venner, så synes jeg helt klart du skal ringe til os.
Held & lykke, og kærlig hilsen fra BørneTelefonen.