Min mor hader mig

Hej
Jeg har i en længere periode haft mistanke om at forholdet til min ikke er særlig godt. Hun er sur på mig konstant, siger nedladende ting til mig og er i det hele tage sur hele tiden. Jeg gør hvad jeg kan for at opføre mig ordentligt, og jeg tror ikke hun er sur af den grund. Min søster er klart favorit barnet, og alt hun gør er rigtigt, hvorimod alt jeg gør er forkert. Jeg kan hellere ikke snakke med min mor om noget. Jeg går i seng hver dag, hvor jeg er ked af det, og ikke føler mig god nok. I perioder er hun ikke sur på mig, men de fleste er hun sur. Jeg føler mig helt alene, da jeg ikke har nogen at snakke med om de ting der berører mig. Hvad kan jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Det lyder rigtig ubehageligt, når din mor er sur på dig og siger nedladende ting til dig. Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig rigtig meget. Og det må være hårdt at føle, at din søster er favoritbarnet. Jeg kan forestille mig, at du kan komme til at føle dig ensom i din familie, når det er sådan.

Som du selv kommer ind på i dit brev, er det vigtigt, at du har nogen, du kan snakke med om de ting, der berører dig. Det vil jeg rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan du får. Og samtidig vil jeg også forsøge at komme med nogle idéer til, hvordan du måske kan få det bedre med din mor.

Jeg ved ikke, om du og din søster bor alene med jeres mor? Men i alle familier er det først og fremmest de voksnes ansvar, at alle i familien har det godt og trives. Så selvom din mor måske har det svært på grund af et eller andet, synes jeg ikke det er i orden, at hun lader det gå ud over dig og din søster. Jeg kan nemlig forestille mig, at det måske også påvirker din søster, når din mor bliver sur på dig? Måske kan din søster se, at du bliver ked af det? Kan du tale med hende om det?

Når man bliver kritiseret rigtig meget, kan man godt komme til at føle, at man ikke er god nok. Man kan begynde at tvivle på sig selv. Men du er god nok. Når jeg læser dit brev, kan jeg læse, at du er en pige, der kender dig selv og dine følelser rigtig godt – og du er god til at sætte ord på dem. Og du gør alt, hvad du kan for at der er en god stemning derhjemme og at I alle har det godt. Jeg tror, at du har helt ret i, at det ikke er på grund af dig og de ting du gør, at din mor bliver sur.

Du skriver i dit brev, at du ikke kan snakke med din mor. Det kan være, fordi din mor hurtigt bliver sur og ikke vil snakke mere? Jeg tror alligevel, det kunne være rigtig godt, hvis du på en eller anden måde kunne få fortalt hende, hvordan du har det. Gerne i en af de perioder, hvor hun ikke er sur på dig. Måske ved din mor slet ikke, hvor hårdt det faktisk påvirker dig? Derfor har jeg to idéer til, hvordan du måske alligevel kan få snakket med din mor.

Den første idé er, at du afleverer dit brev her til brevkassen til din mor – evt. sammen med mit svar. I brevet sætter du nemlig på en rigtig god måde ord på dine tanker og følelser. Et brev har den fordel, at din mor kan læse brevet, når hun er alene. Og i stedet for at blive sur med det samme, kan din mor nå at overveje, hvordan hun kan reagere på en bedre måde. Nederst i brevet kan du så måske skrive, at du meget gerne vil snakke med hende, så I kan få det bedre sammen derhjemme?

En anden idé er, at du allierer dig med en ”hjælper” – lidt ligesom en konfliktmægler. En hjælper er en anden voksen, der kan være med til at snakke med din mor. Det kunne fx være en anden voksen fra din familie? Eller måske en anden voksen, du har tillid til? Måske kunne hjælperen starte med at snakke alene med din mor, så din mor ikke føler, det hele kommer for pludseligt. Og måske kan din mor og hjælperen sammen snakke om, hvordan det kunne blive en god snak for jer alle. Under snakken kan hjælperen måske sørge for, at både du og din mor kan få hørt på hinanden. Og samtidig kunne hjælperen måske hjælpe din mor til ikke at blive sur.

Jeg kan forestille mig, at det her også er noget, der påvirker dig, når du er i skole? Derfor synes jeg også, det er vigtigt, at du finder en voksen i skolen, du kan snakke med – fx en af dine lærere. På den måde kan han eller hun bedre støtte og måske trøste dig, hvis det hele er ekstra svært en dag. Og måske kunne du også vise dit brev til læreren?

Nogle gange er der også brug for, at nogle voksne hjælper, så det bliver bedre derhjemme. Måske har din mor brug for noget hjælp til at styre sit temperament? Eller måske har hun brug for hjælp til noget andet? Her kan læreren også hjælpe med at kontakte kommunen, så I alle kan få det bedre derhjemme. Kommunen har nemlig mange muligheder for at hjælpe, så familier kan få det bedre. Det kan fx være familierådgivning, samtaler med din mor, hjælp til økonomi osv.

Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Og jeg håber, at mine idéer kan hjælpe med til, at I alle kan få det bedre med hinanden derhjemme. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111. Din mor må også meget gerne ringe til ForældreTelefonen på 35555557, hvis hun har brug for at snakke med nogen om, hvordan I to får det bedre sammen. Det er også gratis og anonymt.

Tanker til dig

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.