Brev
Jeg er alene
Hej børne telefonen
jeg er en dreng på 11 år som føller mig alene i skolen.
Fra 0-3 hade jeg det fint men så begyndte alle de andre at spile et spil der hedder csgo som jeg ikke har og ikke kan få. Der blev jeg upopulær blandt drengene.
Den “populære” pige i klasse som alle andre piger i klassen gerne ville være lige som bliv så forelsket i en af dem der spiller og begyndte derfor at hade mig
det same gjorde all de andre piger også. Så var der nogen der havde løget og sagt at jeg havde vist mig selv nøgen på internettet.
Der er dog to af drengene jeg er blevet nogenlunde venner med men jeg tror ikke helt at de rigti kan lide mig.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 11 år.
Det lyder som om, at det spil som drengene spiller, har fået lov at styre lidt for meget i din klasse. Det synes jeg ikke er ok, og det tror jeg, de voksne er nødt til at hjælpe jer med at få ændret på. For det skal selvfølgelig være helt i orden at sige nej tak til at være med til et spil - uden at man så skal holdes udenfor!
Der er også nogen, der har løjet om dig, og det kan jeg godt forstå, hvis du er rigtig træt af. Når der kommer den slags rygter, så er det vigtigt, at det bliver stoppet hurtigt. Og det skal de voksne også hjælpe med.
Er det noget du har snakket med din lærer om? Det kan også være du kan fortælle det til dine forældre. Det kan måske være lidt svært at sige det til at starte med, men det er vigtigt, at de får det at vide. Både så de kan hjælpe med at få stoppet det, der foregår lige nu, og så de kan støtte dig i at komme tilbage i fællesskabet.
Dine forældre kan f.eks. hjælpe med at lave ”en sjov dag med vennerne”, hvor i planlægger lidt forskellige sjove ting og måske finder på noget lækkert at spise, så du på den måde er sammen med vennerne på en anden måde end i skolen. Du skriver, at du er blevet venner med to af drengene, men at du er lidt usikker på, hvor du har dem. Måske kunne det være dem, I startede med at invitere?
Og så synes jeg som sagt, du skal fortælle til en lærer, at de andre behandler dig sådan her. Eller bare vise dit brev til en af lærerne. Kan du det?
Nogle gange tænker man, at det burde lærerne da have opdaget, men det er ikke altid, at de ved, hvad der foregår. Især ikke hvis det er på telefoner osv. Men når de så får at vide, at en elev bliver holdt ude, så har de faktisk pligt til at stoppe det. Det står i loven. For alle børn har ret til at have det godt i skolen. Og rigtig tit kan lærerne faktisk hjælpe ret hurtigt, så snart de forstår, at de er nødt til at gøre noget for at ændre tingene.
Kærlig hilsen BørneTelefonen